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Autor(in): Faas, Thorsten
Institution: Universität Duisburg-Essen

E-Mail: tf@thorsten-faas.de

Session 20: Method Effects / Methodeneffekte
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Do access panels really yield representative results?
Abstract English:The article deals with the question whether online surveys based on offline-recruited access panels yield results that are representative for all internet users. According to the current "recommendations for online surveys" of ADM (Association of German Market Research Institutes), online surveys yield representative results, if and only if participants are recruited offline prior to taking part in the survey. Access panels meet this requirement. However, little research has been conducted to test whether the assumption that access panels actually do yield representative results holds. The present analysis is designed to test this proposition.
The analysis is based on two election surveys run prior to and after the 2002 German federal election. The questionnaire that was used was identical as was the target population - German internet users aged 16 or older. However, the methodological design was different. The first survey is a representative sample of all Germans (n=3.263), who were interviewed personally. Given that, a representative sub-sample of German Internet users should be among them. Only this sub-sample will be used for the comparison. It will be compared to the second survey, which comprises 1.165 German Internet users that were randomly drawn from the access panel of the market research institute INRA. Both samples should yield identical results. Hence, they will be compared including socio-economic variables, variables covering internet usage as well as substantial (political science) variables. Furthermore, it will be tested whether and how a weighting that matches the distributions of sex, age and education in both samples affects the outcomes. The results show that access panels do not yield representative results. Instead, they are biased with experienced, "heavy" internet users being considerably over-represented, which also affects the substantial results significantly.

Titel Deutsch: Liefern Access Panels wirklich repräsentative Ergebnisse?
Abstract Deutsch: Gegenstand des Beitrags ist die Frage der Repräsentativität von Access Panels. Nach den aktuellen ADM-Empfehlungen sollen "Internet-Umfragen auf der Grundlage einer vorherigen Offline-Auswahl bzw. Offline-Rekrutierung mittels geeigneter Screening-Techniken durchgeführt werden". Nur auf diesem Wege - also etwa über Access Panels - können demnach für die Internet-Nutzer repräsentative Aussagen getroffen werden. Forschungen, ob sich dieser Weg tatsächlich als der "Königsweg" der Online-Umfrageforschung erweist, fehlen bisher allerdings weitgehend. An dieser Stelle soll der Beitrag ansetzen. Im Umfeld der Bundestagswahl 2002 wurden zwei hinsichtlich des Fragenprogramms identische Umfragen durchgeführt. Ebenfalls identisch - zumindest im Idealfall - ist die Grundgesamtheit: Diese besteht in beiden Fällen aus den deutschen Internet-Nutzern ab 16 Jahren. Deutliche Unterschiede zwischen den beiden Umfragen ergeben sich allerdings hinsichtlich ihrer Methodik. Bei der ersten Umfrage handelt es sich um eine bevölkerungsrepräsentative Befragung von 3.263 Personen, die im Rahmen von persönlicher Interviews befragt wurden. Darunter sollte sich auch ein repräsentatives Sample der deutschen Internet-Nutzer befinden. Diesem Subsample wird die zweite Umfrage gegenübergestellt: Hierbei handelt es sich um eine Online-Befragung von 1.165 deutschen Internet-Nutzern, die zufällig aus dem offline rekrutierten Access Panel des Meinungsforschungsinstituts INRA ausgewählt wurden. Im Idealfall sollten beiden Stichproben identische Ergebnisse liefern. Daher werden diese beiden Stichproben sowohl hinsichtlich ihrer sozialstrukturellen Zusammensetzung, ihres Online-Verhaltens als auch hinsichtlich ihrer politischen Einstellungen verglichen. Dabei wird auch eine Gewichtung, die die Verteilung von Alter, Geschlecht und Bildung in beiden Samples anpasst, verwendet. Letztlich zeigt sich allerdings, dass Access Panels nicht zu repräsentativen Online-Umfragen führen. Vielmehr sind sie in Richtung erfahrener "Heavy User" verzerrt, was sich auch auf die substanziellen Variablen auswirkt.

Autoren: Gavin, Jeff; Duffield, Jill; Scott, Adrian
Institution: University of Bath; University of the West of England

E-Mail: pssjg@bath.ac.uk

Session 19: Online-Offline: Social Networks & Relationships / Online-Offline: Soziale Netzwerke & Beziehungen
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Meet me in the Real World: Internet Dating and the Transition from Online to Offline Relationship
Abstract English: The Internet affords a variety of interaction domains in which changes to self-expression can occur and be carried over into one's offline life. One such domain is the online dating site, where users pay to post profiles and email other users in the hope of developing an intimate and ongoing relationship. While there is increasing research on the development of relationships between online partners, to date there is a paucity of research on the process whereby these relationships transfer to the offline world. This paper addresses this by exploring the experience of those who met face-to-face with a partner they initially met via an online dating site. We assert that the online relational environment facilitates changes to self-expression and identity in a manner akin that occurring in the therapeutic relationship. Hence, it is possible to consider online to offline transitions within the framework provided by an understanding of the therapeutic process. Drawing on pilot data gathered via a survey posted on the homepages of two UK-based online dating agencies, this paper discusses the intra- and inter-personal processes that facilitate or impede a smooth transition from online to offline relationship, and proposes the inclusion of a set of emotional guidelines to accompany the physical safety guidelines offered by online dating service providers.

Autor(in): Geisler, Robert
Institution:

E-Mail: rgeisler@poczta.fm

Session 4: The Digital Divide / Die digitale Spaltung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Digital Divide in the Post-socialist City - The Example of Tychi
Abstract English:There are few transitions in Poland as the Central Eastern European Country. The most important is transition from socialism state to free market economy and liberal democracy which has been since fifteen years. The other transitions, which are playing the role in the changing of the face of CEE, are the following:
Ø from industrial society to information society,
Ø to global economy (and global world),
Ø europeisation.

This processes have caused to new social structure, new economic life, new style of government, new style of thinking and behaviour of inhabitants.

As sociologist I am interested in new social structure (digital divide) in Poland as the outcome of the processes which I have mentioned above. I would like to focus on the one example, the inhabitants of one city - Tychy (Silesian Voivodship, Poland). Tychy is good example because this city became in fifties last century as the result of industrialisation in Upper Silesia in Poland during socialism period. There have appeared new socialism city (with the all consequences: the structure of employment, the social structure etc. which was exactly the outcome of industrial society). Inhabitants of Tychy have experienced radical changes since last fifteen years: the restructuring of heavy industry sector caused closing coal mines and there have been appearing new challenges of globalisation and information society. The new social structure is one of the results of this processes.

Based on sociological research which was made in May 2003 I would like to show (1) the digital divide in Tychy, the division of social structure on two social groups: winners and losers, (2) the model of personality in information society which exists in the inhabitants of Tychy, (3) the participation if citizens in information society and last but not least social, (4) psychological and cultural barriers of inhabitants which can blockade this transition. This is also the case of (re)building civil society in the context of information society in local perspective. The example of Tychy is very good to making progress in research and taking this concept in the whole area of the old industrial regions and EEC.

Autor(in): Geißler, Holger
Institution: psychonomics AG

E-Mail: holger.geissler@psychonomics.de

Session 25: Quality in Online-Research / Qulität in der Online-Forschung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Quality Criteria for employee online interviews
Abstract English:

Titel Deutsch: Qualitätskriterien von Online-Mitarbeiterbefragungen
Abstract Deutsch: Im Rahmen des BVM-Arbeitskreis NEON wurden von Praktikern aus Marktforschungsinstituten und Unternehmen "Qualitätskriterien für Online-Mitarbeiterbefragungen" entwickelt. Im Zentrum der Qualitätskriterien stehen die Besonderheiten, die bei der Online-Durchführung zu beachten sind. Diese betreffen sowohl die Bereiche Vorbereitung einer Online-Mitarbeiterbefragung (Absprachen, Kommunikation, Technik), Durchführung (Einladung, Aufklärung) wie auch die Spezifka einer Online-Erhebung. Die Qualitätskriterien haben eine unmittelbare Relevanz für die Online-Forschung und werden in dem entsprechenden Vortrag überblicksmässig vorgestellt und ihre Implikationen diskutiert.

Autoren: Gesell, Sabina B.; Burkholz, Susan D.; Standiford, Mickey J.
Institution: Press Ganey Associates

E-Mail: sgesell@pressganey.com

Session 1: Method Effects / Methodeneffekte
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Mode test of an online and paper employee satisfaction survey: Comparison of respondents and non-respondents
Abstract English: Using a controlled experimental research design, we compared a 41-item self-administered employee satisfaction web survey to a self-administered paper and pencil survey.

This study was designed to avoid typical problems of web surveys:

1. We did not have a problematic sampling frame as all employees (n=644) of one U.S. hospital were included and had access to a computer.
2. We guarded against respondents answering more than once by assigning a unique PIN to each employee.
3. Technical support was made available to respondents.
4. We had demographic information for all respondents and non-respondents.

Response rates did not vary across mode, gender, or mode by gender.

There were differences between respondents and non-respondents depending on mode. For both modes, respondents and non-respondents differed on employment status, supervisory role, and number of years employed at the hospital. For the paper survey, respondents and non-respondents differed in age. For the online survey, respondents and non-respondents differed in position. Respondents and non-respondents did not vary on education, race, sex, or work shift for either mode.

In general, the questions with the most missing data had it missing in both conditions and revolved around sensitive issues such as grievance procedures, compensation, and benefits. Respondents skipped these sensitive items on paper more than online. There were no signs of respondent fatigue or skipping the final sections on the survey in either mode.

Overall satisfaction with one's current work situation was computed as a composite score: Variability in responses was equivalent across modes; however, the online survey yielded a lower mean score. It is speculated that employees felt more anonymity online and less hesitation to critique their employer.

When asked which mode employees would prefer to use to complete an employee satisfaction survey, respondents were equally distributed between preferring an online survey, preferring a paper survey, and having no preference for mode.

Respondents gave accurate responses to questions asking for personal information. It does not appear that respondents tried to hide their identity.

Autoren: Glauer, Ramiro; Schneider, Daniel
Institution: Universität Erfurt

E-Mail: glauer@hirschauflichtung.de

Session 1: Method Effects / Methodeneffekte
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Online-Surveys: Effects of different display formats, response orders as well as progress indicators in a not-experimental enviroment
Abstract English: Although online-surveys have become the standard instrument of research and evaluation in the internet, they still suffer from numerous problems which not only evolve from difficulties to raise a proper constructed sample (with regards to representativeness), but also from the structure, display formats and overall design decisions made inside the survey. In a research project on Instant Messaging, a team at the University of Erfurt (in cooperation with Prof. Dr. Patrick Rössler and Prof. Dr. Joachim Höflich) was able to conduct a survey with more than 10.000 participants under realistic circumstances.

The presentation will show results gained during this survey on the effects of response orders, design formats of questions as well as the usage of a progress indicator (progress bar). It will also try to evaluate interactions between those effects, e.g. possible response order effects in different display formats like matrices or singe-question designs. The participants of this survey come from different sociodemographic backgrounds and they vary in their experience as well as their abilities to use the internet: it may be possible to draw conclusions on the effects of different survey designs on different user groups. Those differences will be analyzed and evaluated.

The aim of the presentation is to develop sophisticated methods of optimization of online-surveys from a non-experimental perspective. But not only practical purposes are in focus, another aim is to discuss if there is some kind of learning curve as a result of more experience in using the internet which might render general statements on the effects of different design options in surveys useless and should be replaced by measures targeted at specific user groups.

Titel Deutsch: Web-Befragungen: Effekte von unterschiedlichen Darstellungsformen, Antwortreihenfolgen sowie Fortschrittsanzeigen in nicht-experimenteller Umgebung
Abstract Deutsch: Wenn Web-Befragungen auch inzwischen zu dem Standardwerkzeug von Untersuchungen und Evaluationen im Internet geworden sind, gibt es nach wie vor zahlreiche Probleme mit diesem Befragungsinstrument, die nicht nur die richtige Zusammensetzung der Erhebungspopulation (vor allem mit Blick auf Repräsentativität für die jeweilige Grundgesamtheit) betreffen, sondern auch im Aufbau sowie den gestalterischen Maßnahmen innerhalb der Befragung liegen. Im Rahmen eine Studie über das Kommunikationsmedium Instant Messaging konnten in einem Projekt an der Universität Erfurt (in Zusammenarbeit mit Prof. Dr. Joachim Höflich und Prof. Dr. Patrick Rössler) mehr als 10.000 Netzteilnehmer unter realen Bedingungen befragt werden.

Im Vortrag wird es um die in diesem Zusammenhang gesammelten Meta-Daten gehen, die Aufschluss über die Wirkungen von Antwortreihenfolgen, Fragedarstellungsformen sowie den Einsatz einer Fortschrittsanzeige (Fortschrittsbalken) geben. Dabei sollen auch Interdependenzen zwischen diesen untersucht werden, z.B. die möglichen Wirkungen von Antwortreihenfolgen bei Matrizendarstellung im Unterschied zu Einzelfragendarstellungen. Die Befragten zeichnen sich durch unterschiedliche soziodemografische Eigenschaften aus und unterscheiden sich darüber hinaus auch in ihrer Nutzungserfahrung sowie ihren Fähigkeiten im Umgang mit dem Medium - entsprechend lassen sich die Wirkungen von den verschiedenen Maßnahmen im Rahmen des Fragebogens auf unterschiedliche Nutzergruppen ebenfalls spezifisch analysieren und bewerten.

Ziel ist die Entwicklung von differenzierten Optimierungsmöglichkeiten aus Sicht der Durchführung einer nicht-experimentellen Befragung, die nicht durch begrenzte Nutzergruppen oder Laborbedingungen eingeschränkt wurde. Dabei soll, neben diesen praktischen Überlegungen, auch diskutiert werden, ob Lerneffekte in Folge längerer Internet-Nutzung die Wirkung der verschiedenen Maßnahmen beeinflussen können und daher allgemeine Aussagen über die Wirkung der Maßnahmen immer in Abhängigkeit zu den individuellen Nutzungsformen der Befragten stehen.

Autoren: Gockenbach, Sven; Bosnjak, Michael; Göritz, Anja
Institution: Universität Mannheim

E-Mail: sgobach@uni-mannheim.de

Session 1: Method Effects / Methodeneffekte
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Stereotypic Response Patterns within Matrix Questions in Web Surveys
Abstract English: Survey research literature has often stressed the need to optimize the visual design of Web surveys to reduce measurement and nonresponse error. Especially matrix questions are assumed to yield data of a lower quality in comparison to screen by screen questions. These differences are mainly attributed to the spatial and conceptual closeness of questions in matrix format, resulting in stronger context effects and higher item-nonresponse rates. Furthermore, we assume that matrix questions bear another risk, which is conceptionally related to item non response, but without missing data being actually observable. That is, a pattern-like, stereotypic response behavior is thought to occur while respondents complete matrix questions (e.g., by following order patterns) in an effort to shorten their participation. But how can these answering patterns be detected in order to exclude thus affected cases post-hoc? Is this type of answering patterns more often observed with unexperienced than with experienced respondents?
To investigate these questions, we requested respondents to complete a big five personality inventory encompassing 10 items. To one half of the respondents, the items were presented screen by screen, to the other half, the questions were placed within a matrix. We assumed that experienced participants of an online access panel - because of their experience in handling online surveys - produce more pattern-like, stereotypic answers. To analyze the data with respect to these answering tendencies, we used a home-developed tool for automized pattern detection. Within our talk, we will show whether this tool succeeded in identifying answering patterns within Web based matrix questions and within different groups of participants.

Titel Deutsch: Untersuchung stereotyper Beantwortungsmuster bei Matrixfragen in Web-Surveys
Abstract Deutsch: In der Methodenliteratur zur Datenqualität von Web-Befragungen wurde immer wieder auf die Notwendigkeit hingewiesen, das Screendesign im Hinblick auf die Reduzierung von Meß- und Nonresponsefehlern zu optimieren. So wird angenommen, dass insbesondere Matrixfragen zu anderen Ergebnissen führen als ein Screen by Screen-Design, z.B. durch die optische und gedankliche Nähe der Items, die zu ausgeprägteren Kontexteffekten führen könnte. Des Weiteren konnte gezeigt werden, dass der Item-Nonresponse bei Matrixfragen erhöht ist. Aus unserer Sicht bergen Matrixfragen eine weitere Gefahr in sich, die konzeptionell mit dem Item-Nonresponse verwandt ist, sich aber nicht in tatsächlich fehlenden Angaben äußert:
Gemeint ist hier ein musterhaft-stereotypes Antwortverhalten bei der Bearbeitung von Matrixfragen (z.B. Beantwortung in Form von Linienmustern) um eine Befragung "schnell zu Ende" zu bringen. Doch wie kann man diese Antwortmuster im Nachhinein zuverlässig entdecken, so dass die entsprechenden Fälle ggf. post-hoc ausgeschlossen werden können? Weiterhin ist die Frage zu stellen, ob solche Beantwortungsmuster eher bei routinierten oder bei unerfahrenen Probanden vorzufinden sind?
Um diesen Fragen nachzugehen wurde in insgesamt zwei Onlinebefragungen eine Big Five Persönlichkeitsskala mit 10 Items der Hälfte der Befragten als Matrix, der anderen Hälfte Screen by Screen präsentiert. Wir gingen davon aus, dass erfahrene Teilnehmer eines Online-Access-Panels Routine im Umgang mit Onlinebefragungen haben und deswegen eher geneigt sind, musterhaft-stereotype Bearbeitungsstrategien anzuwenden als unerfahrene. Zur Analyse der erhobenen Daten im Hinblick auf die musterhaft-stereotype Beantwortung kam ein eigens entwickeltes, automatisiertes Tool zur Mustererkennung zum Einsatz. Im Beitrag werden wir aufzeigen, inwieweit sich dieses Tool bei der Identifikation von Antwortmustern bei Web-basierten Matrixfragen und unterschiedlichen Teilnehmergruppen bewährt hat.

 

Autor(in): Göritz, Anja S.
Institution: Universität Erlangen-Nürnberg

E-Mail: anja.goeritz@wiso.uni-erlangen.de

Session 14: Repondent Motivation / Respondenten-Motivierung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Material Incentives in Web Surveys: Two Meta-Analyses
Abstract English: Two meta-analyses review the effectiveness of incentives in Web studies. The first analysis summarizes experiments on the impact of material incentives on response. The second analysis comprises experiments on the impact of material incentives on dropout (unit-nonresponse). The analyses yield an overall effect of material incentives on response and dropout, respectively. Moreover, concomitant moderator analyses indicate under which circumstances incentives are especially useful. Conclusions do not appear to be due to publication bias.

Titel Deutsch: Materielle Anreize in webbasierten Untersuchungen: Zwei Meta-Analysen
Abstract Deutsch: Es wurden zwei Meta-Analysen zur Wirkung materieller Incentives in Web-Untersuchungen durchgeführt. Die erste Analyse widmete sich der Frage des Einflusses materieller Anreize auf die Teilnahmerate; die zweite untersuchte den Einfluss von Incentives auf die Abbruchrate. Beide Analysen umfassen ausschließlich Incentive-Experimente, was der Aussagekraft der Ergebnisse zugute kommt. Es zeigte sich, dass bei Gabe materieller Anreize die Teilnahmeneigung größer und die Abbruchneigung geringer ausfallen. Darüber hinaus weisen die Ergebnisse anschließender Moderatoranalysen aus, unter welchen Bedingungen der Einsatz materieller Anreize besonders angezeigt ist. Es fanden sich keine Hinweise auf einen Veröffentlichungsbias.

Autoren: Groh, Georg; Hillebrand, Christian; Brakel, Oliver; Tasch, Andreas
Institution: Technische Universität München

E-Mail: tasch@aib.wiso.tu-muenchen.de

Session 23: Online-Groups as Online-Communities? / Online-Gruppen als Online-Gemeinschaften?
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Privacy Matters at Location Based Services
Abstract English: Location-Based Services (LBS) are expected to be the future of GPRS and
UMTS-based data services. However, these services, which use information about the
physical location of the user, will only work if the user is willing to reveal
his position, i.e. to transmit information about his location to the system
or towards to other users. That means, that these services not only require technical
solutions being able to locate users accurately but also new legal foundations as
well as new social conventions. Quite likely, users will only accept LBS if
the following two criteria are met:

1) The user must be fully aware of who is able to look at his physical
location and

2) He must be able to allow and to refuse the transmission of information about his location to any system or user at any time.

Even though the use of privacy settings is an important point when using LBS,
there is only little empirical research in this area. The proposed paper adresses this
gap by presenting some selected results from the project COSMOS (Community Online Services and Mobile Solutions). In the course of this project, several LBS have been
implemented and tested requiring exact usage of privacy settings. Firstly, the presentation
details the acceptance of the LBS developed as part of the project.
Secondly, an analysis of privacy setting patterns and the underlying user
motivations is presented.

Titel Deutsch: Privacy-Einstellungen bei Lokalisierungsdiensten
Abstract Deutsch: Für den Mobilfunk gelten LBS (Location Based Services) als große Hoffnung für die Zukunft sowohl auf GPRS als auch auf UMTS basierender mobiler Datendienste. Diese Dienste, die den Aufenthaltsort des jeweiligen Nutzers mit einbeziehen, funktionieren aber nur dann, wenn dieser auch bereit ist "sich lokalisieren zu lassen". D.h., der Nutzer muss dem System oder anderen Nutzern Informationen über seinen Aufenthaltsort mitteilen. Diese Dienste setzen also nicht nur besondere technische Lösungen, die den Nutzer möglichst genau orten können, voraus, sondern erfordern auch neue rechtliche Regelungen sowie neue soziale Praktiken. Die Nutzer werden solche neuen Dienste wahrscheinlich nur dann akzeptieren, wenn diese dir folgenden zwei Punkte erfüllen: Zum einem muss dem Nutzer zu jeder Zeit klar sein, wer welchen Zugriff auf die Ansicht seines Aufenthaltsortes hat. Zum anderen muss es ihm möglich sein, zu jedem Zeitpunkt anderen Nutzer bzw. dem System Zugang zu seinen Standortinformationen zu geben bzw. diesen zu verweigern. Obwohl der Umgang mit den persönlichen Privacy-Einstellungen eine große Bedeutung bei der Nutzung von LBS hat, ist dieser bisher kaum empirisch erforscht. Der vorgeschlagene Vortrag soll diese Forschungslücke mit einer ersten explorativen Empirie verkleinern. Zu diesem Zweck sollen Forschungsergebnisse aus dem vom deutschen Bundesministerium für Bildung und Forschung geförderten Projekt COSMOS (Community Online Services and Mobile Solutions) referiert werden.
Innerhalb des Forschungsprojektes wurden auf der Plattform studiosity.de unterschiedliche LBS implementiert, zu deren Funktionieren eine genaue Einstellung der Privacy nötig ist. Der Vortrag zeigt zunächst die Akzeptanz der innerhalb des Projektes entwickelten LBS auf, bevor er sich mit Mustern der gewählten Privacy-Einstellungen sowie den Nutzermotivationen auseinander setzt.

Autor(in): Hanekop, Heidemarie
Institution: Universität Göttingen

E-Mail: hhaneko@gwdg.de

Session 15: Web-Site Analysis / Web-Site Analyse
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Customer expectations towards online-services: self-service vs. advisory service? Results of focusgroup discussions with customers.
Abstract English: The results of a qualitative study on the basis of usability tests and focus group discussions with customers of one provider of telecommunication services show that the integration of custumers through the Internet requests specific demands towards the design of websites. The willingness to use an online platform for customer service is not only dependent on the compliance of common usability standards, but also on if the customer derives the quality of service from the platform which he or she expects from the provider because of the customer relation. Customers are aware of the fact that the character of the relationship is changed by the substitution of the interaction between people through the interaction with the computer system of the provider. Customer integration is becoming self-service, where the customer independently takes over tasks which usually are completed by the vendor personnel. This can be of advantage from the customers' point of view, if it is leading to effectiveness, rapidness and comfort in the execution of formalized routines. Thereof complex choosing and specification processes, where the customer would call upon assistance from the personnel of the provider have to be differed. The willingness of use declines, if the customers are forced to compensate missing consultation through personal contribution, for example "to inform themselves".
If it is correct that customers are also expecting assistance like functions in the Internet when he is facing complex service problems, one has to ask how online assistance on the basis of interacting with a computer system could be provided. It is our thesis that service assistance is build upon trust also in the Internet, but it is not clear how this trust building is functioning. We found two different approaches which were applied by the customers to control the trustworthiness of problem solving suggestions. The first relies on the traceability of the generation of proposals. Thereby it is important that the customer understands which data and criteria the process of choice is due to and how the specific abilities of the computer system are applied within this. The second approach deals with a test of the outcomes. In doing so the customer simulates a case in which he or she is able to evaluate the result. However, trust building in the Internet the verification of a certain "system competence" in relation to the particular assistance issue is probably characteristic. One challenge for the design of websites with complex service problems potentially lies in making these confidence-building system competences believable to the customer.

Titel Deutsch: Erwartungen von Kunden an Serviceleistungen im Web: Self-Service und Beratung? Ergebnisse aus Focusgruppendiskussionen mit Kunden.
Abstract Deutsch: Ergebnisse einer qualitativen Studie auf der Basis von Usabilitytests und Focusgruppendiskussionen mit Kunden eines Anbieters von Telekommunikationsdiensten zeigen, dass die Integration von Kunden über das Web spezifische Anforderungen an die Gestaltung einer Webplattform stellt. Die Nutzungsbereitschaft von Online-Plattformen zum Kundenservice hängt nicht nur von der Einhaltung allgemeiner Usability-Standards ab, sondern auch davon, ob der Kunde über die Webplattform die Leistungsqualität erhält, die er aufgrund der Kundenbeziehung vom Anbieter erwartet. Dabei ist den Kunden durchaus bewusst, dass sich der Charakter der Beziehung dadurch verändert, dass die Interaktion zwischen Menschen durch die Interaktion mit dem Computersystem des Anbieters ersetzt wird. Kundenintegration wird zum Self-Service, bei dem Kunden selbständig Aufgaben übernehmen, die üblicherweise von Anbieterpersonal ausgeführt werden. Dies kann aus Kundensicht vorteilhaft sein, wenn es zur Effektivität, Schnelligkeit und Bequemlichkeit bei der Abwicklung von formalisierten Routineaufgaben führt. Davon zu unterscheiden sind komplexe Auswahl- und Spezifikationsprozesse, bei denen der Kunde Beratung durch Anbieterpersonal in Anspruch nehmen würde. Die Nutzungsbereitschaft sinkt, wenn Kunden genötigt werden fehlende Beratung durch Eigenleistung zu kompensieren, z.B. indem sie sich ‚selbst informieren'.
Wenn es zutrifft, dass Kunden bei komplexen Serviceproblemen auch im Web beratungsähnliche Funktionen erwarten, stellt sich die Frage wie Online-Beratung auf der Basis der Interaktion mit einem Computersystem gestaltet werden kann? Unsere These ist, dass Beratung auch im Web die Bildung von Vertrauen voraussetzt, unklar ist allerdings wie diese Vertrauensbildung funktioniert. Wir fanden zwei unterschiedliche Vorgehensweisen, die von Kunden eingesetzt wurden, um die Vertrauenswürdigkeit von Lösungsvorschlägen zu prüfen. Die erste stützt sich auf die Nachvollziehbarkeit des Prozesses der Generierung von Beratungsvorschlägen. Wichtig ist dabei, dass der Kunde versteht, auf welchen Daten und Kriterien der Auswahlprozess beruht und wie die spezifischen Fähigkeiten des Computersystems eingesetzt werden. Die zweite Vorgehensweise bezieht sich auf den Test der Ergebnisse, dabei simuliert der Kunde einen Anwendungsfall, in dem das Ergebnis beurteilen kann. Kennzeichnend für die Art der Vertrauensbildung im Web ist vermutlich der Nachweis besonderer 'Systemkompetenz' in Bezug auf das jeweilige Beratungsproblem. Die Herausforderung an das Design von Webseiten mit komplexen Leistungsangeboten besteht möglicherweise darin, diese vertrauensbildende Systemkompetenz im Einzelfall auch glaubhaft zu machen.

Autoren: Hastall, Matthias ; Knobloch, Silvia ; Sundar, Shyam
Institution: Technische Universität Dresden, University of Michigan, Pennsylvania State University

E-Mail: Matthias.Hastall@mailbox.tu-dresden.de

Session 26: The Relevance of Online-News
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Importance of Journalistic Values for Online News Readers: A Cross-Cultural Experiment
Abstract English: While traditional newspapers signified relative journalistic values of news stories with large headlines and prominent placement as determined subjectively by gatekeepers in the editorial department, online news sites have more objective empirical ways of conveying news values of timeliness and overall newsworthiness. Print news indicators of journalistic values are bound to be culture-specific (US news is more sensationalistic, etc.), which is less likely for online sites that sample news sources from a variety of countries. Therefore, online news sites provide a universal venue for testing the following question: Are news values culture-specific? Do German consumers of online news respond to the journalistic values of timeliness and newsworthiness to the same degree as American news consumers in their selection of stories from a Website? A 2x3x6 experiment administered via the Web was conducted to answer this question.
German and American participants browsed through an experimental online news outlet (either in German or English). Displayed news leads featured indication of number of related articles (newsworthiness as a 6-step factor) and of upload-time (timeliness as a 3-step factor). Thus, country served as between-factor, whereas newsworthiness and timeliness were incorporated as within-factors that varied across news articles. Participants were free to select reports that appeared to be of interest to them, while their selections and the time they spent on reports were unobtrusively logged by the web-application. Specific analyses and results will be presented.

Titel Deutsch: Bedeutsamkeit journalistischer Werte für Leser von Online-Nachrichten: Ein interkulturell vergleichendes Experiment
Abstract Deutsch: Während traditionelle gedruckte Tageszeitungen die Bedeutung bestimmter Nachrichten nahezu ausschließlich mittels der Überschriftengröße oder der Platzierung hervorheben können, stehen Betreibern journalistischer Nachrichtenangebote im World Wide Web andere und objektivere Maße zur Verfügung, um potenzielle Leser von der Aktualität (Timeliness) und Relevanz (Newsworthiness) der angebotenen Artikel zu überzeugen. Diese Indikatoren weisen bei Printmedien starke kultur-spezifische Eigenheiten auf (beispielsweise sind amerikanische Nachrichten sensationsheischender als deutsche), eine Kulturabhängigkeit, die deutlich geringer sein sollte für Online-Nachrichtenmagazine, die ihre Nachrichten aus verschiedenen Ländern beziehen. Aus diesem Grund sind sie auch der geeignete Ort, um die folgenden Fragen zu beantworten: Gibt es kulturelle Unterschiede im Einfluss selektionsrelevanter Nachrichtenwerte bei der Nachrichtenauswahl durch Rezipienten? Haben die Aktualität und der Nachrichtenwert für deutsche Surfer denselben Stellenwert wie für amerikanische? Zur Beantwortung dieser Fragen wurde ein web-basiertes 2x3x6-Experiment durchgeführt.
Deutschen und US-amerikanischen Probanden wurde ein Nachrichtenmagazin präsentiert (entweder in Deutsch oder in Englisch), dass sie innerhalb einer vorgegebenen Zeit frei nutzen konnten. Ihre Selektionsentscheidungen sowie die Zuwendungszeiten zu den einzelnen Artikeln wurden nicht-reaktiv erhoben. Die Artikelbeschreibungen auf der Startseite enthielten unter anderem die Anzahl ähnlicher Artikel (Newsworthiness; sechsstufiger Faktor) und die Upload-Zeit des Artikels (Timeliness; dreifach gestuft). Das Land diente als Between-Faktor, während Newsworthiness und Timeliness als Within-Faktoren in das Design eingingen und über alle Artikel hinweg variiert wurden. Vorgestellt werden ausgewählte Befunde und Analysen.

Autor(in): Hauck, Mirjam
Institution: The Open University

E-Mail: M.Hauck@open.ac.uk

Session 2: E-Learning & E-Teaching / Elektronisches Lernen & elektronische Lehre
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: The relevance of metacognitive knowledge and strategy use for language learners in multimodal virtual environments
Abstract English: In 2002, the Department of Languages (DoL) at the Open University (OU) in the UK began - in line with the OU's Learning and Teaching Strategy - a progressive move towards delivering all language tutorials online using Lyceum, an Internet-based audio-graphic conferencing tool developed in-house. This move has also allowed DoL to offer students more frequent and more flexible speaking opportunities and to overcome the geographical challenge posed by providing tutorials for approximately 5000 students spread over the UK and Continental Western Europe.

According to White (1995) the demands and opportunities of a distance learning context make it necessary for students to re-evaluate their role and responsibilities as language learners and their need for self-direction requires them to develop a comparatively higher degree of metacognitive knowledge, particularly in terms of self- or person knowledge. Her studies also reveal that distance language learners make greater use of metacognitive strategies than do classroom learners, self-management being the most frequently used. Apart from the work of White (1995, 1997 and 1999) and Hurd (2000, 2002), and Hurd et al. (2001), however, there seems to be very little recent research published about the link between self-awareness, strategic competence and effective learning taking into account the particular situation of distance language learners. This is particularly true with regard to the role of metacognitive knowledge and metacognitive strategies in distance language learning within multimodal contexts such as Lyceum. Moreover Erben's more general claim that audio-graphic technology "remains under-researched and under-theorised" (1999:230) is also still true.

In my study I have explored whether metacognitive knowledge acquisition as advocated by Wenden (1998) can foster 'metacognitive growth' (White 1999) in learners. Furthermore I wanted to find out how a new approach to task design based on Kress and van Leeuwen's (2001) definition of multimodality could potentially lead to an increase in the students' degree of autonomy in virtual learning environments such as Lyceum.

Autor(in): Hilles, Gudrun

E-Mail: Gudrun.Hilles@FernUni-Hagen.de
Institution:
Fern Universität Hagen

Session 4: The Digital Divide / Die digitale Spaltung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Inclusion Profiles and the Internet: Internet as Multiplier of Social Inequality or as Catalyst for Inclusion in Different Societal Subsystems?
Abstract English: In order to verify the thesis of the divided society by internet use - respectively non-use - the analysis of "inclusion profiles" offers a new perspective. The concept of inclusion profiles, developed by professor Dr. Uwe Schimank and Dr. Nicole Burzan at the FernUniversität in Hagen, tries to determine and to explain different degrees of individual involvement in societal subsystems (e.g. politics, economy, education, mass media, culture, or sport) by combining aspects of differentiation theory with social inequality theory. On the basis of data obtained by a representative telephone survey in the context of a project funded by the German Research Foundation (DFG), the inclusion of people into all subsystems is analyzed as a whole for the first time, so that a certain inclusion profile results for every person. A central question of the project is to what extent differences regarding the inclusion profiles are based on characteristics which cause unequal life chances in accordance with the inequality theory.
The speaker will represent first results of her Ph.D. work, tied up to the research project described here, by exploring connections of internet use and inclusion profiles. Using the internet as a medium for communication, information, entertainment, and for business purposes is distinguished in a differentiated view.
If the internet use requires technical and multimedia competences as well as specific conditions for entrance on the part of the users, the question arises by unequally distributed life chances whether tendencies of inclusion resemble - or differ clearly in - those of other media and whether internet use correlates with certain inclusion profiles. Apart from characteristics like age, sex, education, occupation, and income, personal living conditions and life circumstances are also considered as well as the cultivation of social contacts. The intensity of inclusion in the internet is determined by expenditure of time and frequency of use.
The evaluation of the data - the data collection occured in September/October 2003 - will show whether the inclusion into the subsystem "internet" develops similarly for all subpopulations or whether there are strongly included groups respectively weakly included groups with specific inclusion profiles and characteristics of social situation.

Titel Deutsch: Inklusionsprofile und Internet: Internet als Verstärker sozialer Ungleichheit oder als Katalysator zur Inklusion in gesellschaftliche Teilsysteme?
Abstract Deutsch: Um die These von der Spaltung der Gesellschaft durch die Internet-Nutzung bzw. Nicht-Nutzung zu überprüfen, bietet die Analyse von "Inklusionsprofilen" eine neue Perspektive. In dem von Prof. Dr. Uwe Schimank und Dr. Nicole Burzan an der FernUniversität in Hagen entwickelten Konzept der Inklusionsprofile wird durch die Kombination von differenzierungstheoretischen mit ungleichheitstheoretischen Aspekten versucht, unterschiedliche Grade der Teilhabe von Individuen an gesellschaftlichen Teilsystemen (wie z. B. Politik, Wirtschaft, Bildung, Massenmedien, Kultur oder Sport) zu ermitteln und zu erklären. Anhand der aus einer repräsentativen Befragung gewonnenen Daten im Rahmen eines DFG-Projektes wird erstmalig die Inklusion von Personen in alle Teilsysteme als Ganzheit analysiert, so dass sich für jeden Einzelnen ein bestimmtes Inklusionsprofil ergibt. Eine zentrale Fragestellung des Projektes ist, inwieweit Unterschiede in den Inklusionsprofilen auf Merkmalen beruhen, die gemäß der Ungleichheitstheorie ungleiche Zugangschancen bedingen.
Die Referentin stellt erste Auswertungen aus ihrem an das Forschungsprojekt angebundenen Dissertationsvorhaben vor, in dem insbesondere Zusammenhänge von Inklusionsprofilen und Internet-Nutzung untersucht werden. In einer differenzierten Betrachtung wird die Nutzung des Internets als Kommunikations-, Informations- und Unterhaltungsmedium oder für den Geschäftsverkehr unterschieden.
Wenn die Nutzung des Internets technische und multimediale Kompetenz seitens der Benutzer sowie spezifische Zugangsvoraussetzungen erfordert, stellt sich bei ungleich verteilten Lebenschancen daher die Frage, ob die Inklusionstendenzen beim Internet wie bei den anderen Medien oder deutlich anders verlaufen und ob die Internet-Nutzung mit bestimmten Inklusionsprofilen korreliert. Neben den Merkmalen Alter, Geschlecht, Bildung, Beruf und Einkommen werden auch die persönlichen Wohn- und Lebensumstände sowie die Pflege sozialer Kontakte berücksichtigt. Die Intensität der Inklusion wird durch den Zeitaufwand und die Häufigkeit der Nutzung bestimmt.
Ob die Inklusion in das Subsystem Internet sich für alle Bevölkerungsgruppen ähnlich entwickelt oder ob sich besonders stark inkludierte Gruppen bzw. auffällig schwach inkludierte Gruppen mit jeweils spezifischen Inklusionsprofilen und Merkmalen der sozialen Lage herauskristallisieren, wird die Auswertung der Daten, deren Erhebung im September 2003 begonnen hat, zeigen.

Autor(in): Hofmann, Olaf
Institution: SKOPOS Institut für Markt- und Kommunikationsforschung GmbH

E-Mail: olaf.hofmann@skopos.de

Session 25: Quality in Online-Research / Qulität in der Online-Forschung
Beitragsgsart:
Vortrag

Title English: Quality assurcance in international online market research
Abstract English:

Titel Deutsch: Qualitätssicherung in der internationalen Onlinemarktforschung
Abstract Deutsch: Die internationale Onlinemarktforschung ist eines der am stärksten wachsenden Segmente in der ad hoc Onlinemarktforschung überhaupt. Dafür gibt es zahlreiche und interessante Ursachen, diese sollen dargelegt werden. Gleichzeitig bedeutet internationale ad hoc Onlinemarktforschung - ähnlich wie bei klassischen Erhebungsmethoden - eine besondere Herausforderung an die Qualitätssicherung. Welche Herausforderungen zu meistern sind und wie sie am besten gemeistert werden sollten, wird der zweite Teil des Vortrags beleuchten. Dabei werden nicht nur bestehende Qualitätsstandards erörtert, sondern es wird in besonderem Maße Bezug genommen auf Praxiserfahrungen im Bereich internationale ad hoc Onlinemarktforschung mehrerer Institute. Der dritte Teil beschäftigt sich mit der alten - aber auf dem Hintergrund der neuen Erhebungsmethode Online noch nicht diskutierten - Frage: Internationale Forschung - Herstellung von maximaler Vergleichbarkeit von Ergebnissen versus Herstellung von maximal sensitiven länderspezifischen Unterschieden in der Erhebungsmethodik. Welchen Beitrag liefert die Onlinemarktforschung?

Autoren: Hudson, Kate; Chelaru, Iris; Shaw, Kerry
Institution: University of Massachusetts

E-Mail: kehudson@oit.umass.edu

Session 12: User-Research / Nutzerforschung
Beitragsgsart:
Vortrag

Title English: Going Online or Calling the Help Desk? Assessing Support Resources for Student Administration Web Applications
Abstract English: The primary support resources for web applications in a university environment commonly fall under two categories: online documentation and Help Desk telephone/ face-to-face assistance. This study explores the ways in which American undergraduate students seek and evaluate support for SPIRE - a collaborative student administration application that integrates course registration, financial services and housing information. Based on the assumption that, for questions not requiring face-to-face interaction, traffic on the SPIRE Support web site and the rate of Help Desk inquiries may be negatively correlated, we developed a user-based framework to assess these support resources. Using click-stream data as well as survey and focus group results, we inquired into students' use patterns of the SIPRE Support web site and into the motivational factors behind choosing to either go online or use the Help Desk. This project shows how web site usability can benefit from a mixed-methods, audience-specific approach: the results point to a multitude of predictors for using either channel - from navigation features and previous support experience to topical divisions and user characteristics. Channel expansion theory and its implications for online communication are discussed to explain the patterns of results.

Autoren: Hüfken, Volker; Deutschmann, Marc; Baehring, Thomas; Scherbaum, Werner
Institution: Universität Düsseldorf; Universität Duisburg-Essen

E-Mail: huefkenv@phil-fak.uni-duesseldorf.de

Session 16: E-Health
Beitragsgsart:
Vortrag

Title English: Health via Internet? Who are the Users of Medical Information in the WWW

Titel Deutsch: Gesundheit aus dem Internet? Wer sind die Nutzer von Gesundheitsinformationen im WWW
Abstract Deutsch: Mit zunehmender Verbreitung des Internet und der Entwicklung neuer technischer Möglichkeiten ist auch eine Diversifizierung der Nutzungsmöglichkeiten des WWW verbunden. Das Internet ist in vielen Bereichen zu einer Konkurrenz für die klassischen Informationsmedien geworden. Im Gesundheitsbereich wird diese Entwicklung zum Teil kritisch gesehen, da hier ein besonderes Maß an Verlässlichkeit der vermittelten Informationen gefordert ist. Zugleich besteht aber die gesundheitspolitische Forderung nach mehr Eigenverantwortlichkeit der Bürger, was einen höheren Informationsbedarf auf diesem Gebiet zur Folge hat. Da die Nutzung des Internet in den verschiedenen Bevölkerungsgruppen unterschiedlich stark ausgeprägt ist, könnte dies auch Folgen für die gesundheitsthemenbezogene Nutzung haben. Vor diesem Hintergrund scheint es daher notwendig, Angaben darüber zu erhalten, ob Gesundheitsinformationen aus dem Internet von der Bevölkerung gelesen bzw. genutzt werden und um welche Personengruppen es sich dabei vorwiegend handelt. Im Vortrag werden auf der Basis einer bundesweiten Telefonumfrage (CATI) ausgewählte Ergebnisse dazu vorgestellt.

Autoren: Jann, Ben; Diekmann, Andreas; Wyder, David
Institution: ETH Zürich

E-Mail: jann@soz.gess.ethz.ch

Session 13: Online Groups & Reputation Systems: Electronic Auctions / Online Gruppen & Reputationssysteme: Elektronische Auktionen
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Trust and Reputation in Internet-Auctions
Abstract English: In internet-auctions the exchange between two anonymous actors corresponds to a one-shot prisoner's-dilemma-like situation. In such a situation the risk is high that both actors will cheat and that the market will collapse. The solution to attain mutual cooperation is the simple and very efficient institution of a public rating system. By this institution sellers have an incentive to invest in reputation to enhance future chances of business. Using data from about 200 auctions of mobile phones we explore the effects of the reputation system by empirical methods. In general the analysis of non-obtrusive data from auctions may help to gain a deeper understanding of basic social processes of exchange, reputation, trust, and cooperation and of the impact of institutions on the efficiency of markets. In this study we report empirical estimations of effects of reputation on characteristics of transactions like the probability of a successful deal, the mode of payment, and the largest bid or auction price. Particularly, we ask whether sellers receive a "premium" for reputation. Results show that buyers are ready to pay higher prices for reputation to diminish the risk of exploitation. On the other hand, sellers protect against cheating by the choice of a proper mode of payment. Simple institutional settings lead to cooperation, relatively rare events of fraud, and efficient markets despite the risk of mutual opportunistic behavior.

Autor(in): Jensen, Nils
Institution: Universität Hannover

E-Mail: jensen@learninglab.de

Session 2: E-Learning & E-Teaching / Elektronisches Lernen & elektronische Lehre
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Supporting Experiential Learning in Virtual Laboratories
Abstract English: Virtual laboratories are synthetic, software-based network-distributed environments to visualize and control simulated physical phenomena. Practicability for science education at "virtual universities" has been demonstrated, but research on usability and utility is rare. I report on two years of incepting, designing, and empirically evaluating virtual laboratories with users for complex educational applications that adopt research material from the natural sciences.

The report has two parts: (i) a theoretical motivation that is based on constructivist learning and a modeling rationale for tools that support collaborative workflow in accordance to Kolb's theory of Experiential Learning, and (ii) a testbed to develop and evaluate virtual laboratories in CSCL settings.

Constructivist learning motivates working on authentic, situated problems that challenge students' mental models and facilitate group work to give students directive and formative support by teachers and peers. The modeling rationale for the design of workflow tools (scaffolds) in virtual laboratories follows Kolb's Experiential Learning Cycle. The Cycle is a theoretical model of learning acts that comprises four iterative and incremental "modes": (i) through apprehension learners perceive sensations; (ii) through comprehension they order sensations; (iii) through active experimenting they gain an extension of knowledge; and (iv) through reflective observation, learners realize intention.

A basic model of action in virtual laboratories that takes the three principles of constructivist learning and Kolb's Cycle in account is as follows. Learners
· apprehend authentic, complex phenomena by means of visualization;
· comprehend (categorize) what they see through annotations and references to supplemental material;
· extend their viewpoint by way of changing simulation results and parameters (experimenting); and
· synthesize knowledge during passive observation of material, processes, and actors.

I give the example of a recent formative study with meteorology students and a teacher (actors) who experimented with simulated atmospheric phenomena. Students worked together by use of video/audio conferencing, tele-pointing, and annotations. They preferred voice chat over video-based communication, but generally were satisfied with the system and collaborated in a productive way. I describe patterns of collaboration and specify the testbed.

Titel Deutsch: Unterstützung empirischen Lernens in virtuellen Laboren
Abstract Deutsch: Virtuelle Labore sind synthetische, softwarebasierte netzwerkverteilte Umgebungen um simulierte physikalische Phänomene zu visualisieren und zu kontrollieren. Praktische Umsetzungen zur Unterstützung wissenschaftlicher Weiterbildung an "virtuellen Universitäten" wurden demonstriert, jedoch ist die Erforschung der Nutzbarkeit und Nützlichkeit bisher beschränkt. Zwei Jahre Forschungsarbeit in der Konzeption, Umsetzung und empirischen Evaluation virtueller Labore in komplexen Lernszenarien mit Nutzern unter Zuhilfenahme authentischen Forschungsmaterials aus den Naturwissenschaften werden beschrieben.

Der Bericht besteht aus zwei Teilen: (i) eine theoretische Motivation des konstruktivistischen Lernens, ein Modellierungskonzept für Werkzeuge die gruppengestütztes Lernen ermöglichen (nach Kolbs Theorie des empirischen Lernens) und (ii) eine Testumgebung um virtuelle Labore zu entwickeln und in CSCL-Umgebungen zu evaluieren.

Konstruktivistisches Lernen motiviert die Arbeit an authentischen, kontextbezogenen Problemen welche die mentalen Modelle von Studenten herausfordern und Gruppenarbeit forcieren. Lehrer und Studenten dienen als Orientierungs- und Korrekturpunkte. Der Modellierungsansatz zur Umsetzung von Werkzeugen die den Arbeitsfluss unterstützen und lenken ("Scaffolds") folgt Kolbs empirischem Lernzyklus. Der "Zyklus" ist ein theoretisches Modell von Aktionen das vier iterative und inkrementelle "Modi" des Lernens umfasst: (i) Durch Apprehension erfolgen Sinneseindrücke. (ii) Durch Comprehension werden diese geordnet (in kausale und temporale Beziehung zueinander gesetzt). (iii) Durch aktives Experimentieren findet Extension von Wissen statt. (iv) Durch reflektive Beobachtung wird Intention realisiert.

Ein einfaches Modell von Handlungen in virtuellen Laboren setzt die drei Prinzipien konstruktivistischen Lernens und Kolbs Zyklus um. Lerner
· nehmen authentische, komplexe Phänomene durch Visualisierung auf,
· verstehen (kategorisieren) durch Anmerkungen und ergänzendes eingebettetes Material,
· erweitern ihren Blickpunkt durch die Änderung von Simulationsergebnissen und Parametern (Experimentieren) und
· synthetisieren durch die Beobachtung von Materialien, Prozessen und Akteuren Wissen.

Den Abschluss des Berichtes gibt eine beispielhafte Beschreibung einer formativen Studie mit Meteorologiestudenten und einem Lehrer (Akteuren), die mit simulierten atmosphärischen Phänomenen Versuche durchführten. Studenten benutzten Video-/Audio-Conferencing, Tele-Zeiger, und Annotationen. Sprache wurde der videobasierten Kommunikation vorgezogen. Die Zufriedenheit mit dem System war, zusammenfassend gesehen, hoch und ermöglichte produktive Online-Zusammenarbeit. Muster der Zusammenarbeit und die Testumgebung werden spezifiziert.

Autoren: Joinson, Adam N.; Reips, Ulf-Dietrich
Institution: The Open University

E-Mail: A.N.Joinson@open.ac.uk

Session 24: Respondent Motivation / Respondenten- Motivierung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Salutation, Power and behaviour in on-line panels
Abstract English: In the present paper, 4 experiments are outlined that examine context effects in signing up to a panel, and subsequent maintenance of membership and completion of surveys. In Study 1, N=10,000 Open University students were invited to join a panel by the vice-chancellor of the University. They were addressed as either 'Dear Forename', 'Dear Forename Surname', 'Dear Student' or 'Dear Open University Student' (each n=2500). Significantly more people joined the panel if addressed as 'Dear Forename' compared to 'Dear Student' or 'Dear Open University Student'. In Study 2, the salutation effect was tested on a second panel using an invitation to leave the panel (sent by the vice-chancellor). In this case, significantly more people left the panel when addressed as 'Dear Student' than 'Dear Forename', signalling that the salutation effect is not merely a superficial response, but is due to a deeper psychological process such as identification with the organization or strategic behaviour. In Study 3, panel members (n=1405) were asked by a neutral power person to participate in a survey, with a diffusion of responsibility (group size) manipulation. No effect of salutation or group size on response rates was found (mean response rate: 82%). However, there was a significant interaction between the salutation used when invited to join the panel (Study 1) and that used on the first invitation, on response rates and motivation measures. In Study 4, salutation and power were manipulated within the same experiment. A strong salutation effect was found when power of the sender was high, and not when power of the sender was neutral. Conforming with the social identity model of de- individuation (SIDE) it is argued that for this sample, responsibility and identifiability linked to create a strategic imperative to join and maintain membership of an online panel. Future studies will examine the impact of power and status of the sender, strategic behaviour and socially desirable responding in online surveys.

Autoren: Kaczmirek, Lars; Bosnjak, Michael; Bandilla, Wolfgang; Auer, Tina
Institution: ZUMA-Mannheim

E-Mail: kaczmirek@zuma-mannheim.de

Session 12: User-Research / Nutzerforschung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Web-based surveys in market and social research - usage and needs of different user groups in the EU
Abstract English: The project Web Survey Methodology Site (http://www.websm.org/) was funded by the European Union to establish an internet portal in order to address people who conduct web based surveys or do research in the field. The target of the information portal is to gather and distribute knowledge as well as to provide a basis for communication and solutions. Early in 2003 two surveys were conducted to assess the needs of people in the EU interested or working in the field of web based surveys. More than 600 persons participated in the project's following two surveys: an intercept survey conducted with portal visitors and an email survey conducted with the members of ESOMAR. The results provide information about the distribution of user groups and time dedicated to online surveys. Several items concerning both technical features and content of an information portal were rated according to their perceived usefulness. Open ended questions supplied data on various other information needs. Surprisingly, only a minority of the participants exclusively work in the field of online-surveys. Despite the fact of a relatively long research tradition in questionnaire design and nonresponse, a major priority was assigned to these topics. Users seek for guidance during the whole survey process, reaching from sampling and questionnaire design to technical implementation and analysis. Summarising, it becomes clear which research topics are specially demanded in practice. Additionally, areas in frequent need of consulting can be identified.

Titel Deutsch: Web-basierte Umfragen in der Markt- und Sozialforschung - Verwendung und Anforderungen unterschiedlicher Nutzergruppen in der EU
Abstract Deutsch: Das von der Europäischen Union geförderte Projekt Web Survey Methodology Site (http://www.websm.org/) dient dem Ausbau eines Internetportals für Personen, die Web-basierte Umfragen durchführen oder in diesem Gebiet forschen. Das Informationsportal möchte Wissen, Standards und Methoden verbreiten sowie die Kontaktaufnahme zwischen Anwendern unterstützen und Lösungen vorstellen. Mittels einer Anfang 2003 durchgeführten Intercept-Befragung unter den Nutzern des schon bestehenden Portals sowie einer Email-Befragung unter den Mitgliedsinstituten der ESOMAR mit insgesamt über 600 Teilnehmern wurden Informationen darüber gewonnen, welchen Stellenwert derzeit Web-Befragungen bei potenziellen Anwendern innerhalb der EU haben und welche Anforderungen die potenziellen Nutzer an das zu optimierende Portal stellen. Die Ergebnisse geben Aufschluss über die Verteilung verschiedener Anwendergruppen sowie den Anteil, den Online-Befragungen bei ihrer Arbeit ausmachen. Des weiteren liefern die Befunde wertvolle Hinweise zum bestehenden Informationsbedarf in diesem Feld, da verschiedene m_f6gliche inhaltliche und technische Angebote des Informationsportals im Hinblick auf ihre Nützlichkeit einzuschätzen waren, sowie offene Fragen zu den Bed_fcrfnissen der Anwender gestellt wurden. Es überrascht, dass von den Befragten kaum jemand ausschließlich im Bereich Online-Befragungen tätig ist. Eine hohe Bedeutung wird nach wie vor den Themenkomplexen Fragebogenkonstruktion und Nonresponse zugeschrieben, obwohl gerade in diesen Bereichen die bisherige Forschung eine Vielzahl an Erkenntnissen vorzuweisen hat. Anwender suchen jedoch auch nach Entscheidungshilfen in anderen Bereichen Web-basierter Umfragen von der Stichprobenziehung, über das Fragebogendesign bis zur technischen Seite der Datenerhebung und -auswertung. Zusammenfassend lässt sich feststellen, dass einerseits deutlich wird, welche Forschungsschwerpunkte von der Praxis besonders nachgefragt werden und andererseits Bereiche identifiziert werden können, in denen häufiger Beratungsbedarf besteht.

Autor(in): Klein-Reesink, Thomas
Institution: Universität Wuppertal

E-Mail: klein-reesink@wiwi.uni-wuppertal.de

Session 10: New Methods of Internet-Research / Neue Methoden der Internetforschung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: CONCEPTUAL BRAND M@PPING - A web-based method to elicit conceptual networks of brand knowledge and to interpret them in a network-analytical way.
Abstract English: This presentation mainly deals with the brand as a conceptual network. To create efficient marketing-strategies, it is indispensable to be familiar with the consumers` brand knowledge.
The main subject of my presentation is the question whether it is possible to generate a conceptual network of brands online using the developed web-based concept-mapping method, called CONCEPTUAL BRAND M@PPING. This is based on the idea that knowledge is represented in network-structures. We can describe this knowledge by means of dimensioning nodes and relations between these nodes. In contrast to other methods which are only able to generate semantic networks in an indirect way, CONCEPTUAL BRAND M@PPING uses a direct way. Therefore, the participants are asked to picture their own mental network in an online-experiment:

After an introduction supported by example-links, the specific brand-logo as stimulus is given to the participant. Then the participant is asked to note spontaneous associations in a concept-list. Optionally this list is already filled with brand-associations resulting from pre-tests. In this case the participant is encouraged to add further associations. The concepts of the concept-list represent the network-nodes.

Using a client-sided java-applet, the participant puts on ´concept-cards´ in a randomised order on the desktop and arranges them in a way that they form a network. By means of a tool-bar he can change the configuration of the network in a variety of ways: link nodes, weigh nodes and lines, rate concepts as positive, negative or neutral associations or add new concepts to the network and delete old ones. After setting the network, the relevant network-configuration-data will be server-sided saved in a database.

There are several ways to evaluate the data. An interesting one is to interpret the semantic network with analytic tools of the social network analysis. To find structural properties, we can measure the centrality of nodes. This reveals how associations work as key-concepts in the network. Concerning the "spreading activation"-model (Collins&Loftus, 1975) it may be useful to communicate these concepts with the intention of activating other concepts in the consumer`s mind.

Finally, I will discuss the aggregation of concept networks to make predictions beyond the individual networks. It will be shown how to appoint kernel and periphery of the brand and how to interpret subgroups in the network. To analyse the network-structure, I will use the Program Ucinet 6.

Titel Deutsch: CONCEPTUAL BRAND M@PPING - Eine web-basierte Methode zur Erfassung konzeptueller Wissensnetze über Marken und die Möglichkeit ihrer netzwerkanalytischen Auswertung.
Abstract Deutsch: Zur Schaffung effizienter Markenstrategien sind Kenntnisse über das Markenwissen des Kunden unabdingbar. Der Vortrag zeigt die Möglichkeit auf, konzeptuelle Markennetzwerke online, mit Hilfe eines web-basierten Struktur-Lege-Verfahrens, zu erheben. Die hier entwickelte und CONCEPTUAL BRAND M@PPING genannte Methode gründet auf der Idee, dass Wissen netzwerkartig repräsentiert ist. So kann das Wissen über eine Marke mittels dimensionsbeschreibender Knoten und deren Relationen zueinander dargestellt werden. Im Gegensatz zu anderen Verfahren, die nur indirekt über methodische Umwege eine Darstellung semantischer Markennetzwerke leisten, ist im CONCEPTUAL BRAND M@PPING der Proband aufgefordert, sein Wissensnetz direkt zu entwickeln und darzustellen.

Im beschriebenen Online-Experiment wird der Proband nach einer mit Beispiel-Links unterlegten Aufgabenbeschreibung zunächst mit einem Markenlogo als Stimulus konfrontiert. Nun ist er aufgefordert seine Assoziationen zur Marke, die späteren Netzwerknoten, in eine Liste einzutragen. Optional kann diese Liste schon aus Voruntersuchungen gewonnene Markenassoziationen vorgeben, die dann vom Probanden zu ergänzen sind.

Anschließend wird ein clientseitiges Java-Applet ausgeführt, welches das eigentliche "Legespiel" zur Generierung des Netzwerkes darstellt. In zufälliger Reihenfolge deckt der Proband Begriffskärtchen auf und ordnet sie auf dem Desktop zu einem Netzwerk an. Durch eine Tool-Bar kann der Proband weitere Konfigurationen des Netzwerkes vornehmen: Verknüpfung von Konzepten, Gewichtung von Knoten und Kanten, Bewertung von Assoziationen und Hinzufügen bzw. Entfernen von Netzwerkelementen. Letztlich werden alle relevanten Netzwerkdaten serverseitig in eine Datenbank gespeichert.

Die erhobenen Daten lassen sich nun in vielfältiger Weise auswerten. So können i.S. einer sozialwissenschaftlichen Netzwerkanalyse bestimmte Netzwerkindizes, wie die Zentralitätsmaße einzelner Knoten, berechnet werden. Sie können darüber Aufschluss geben, inwiefern bestimmte Assoziationen im Rahmen der Theorie einer sich ausbreitenden Aktivierung (Collin&Loftus, 1975) als Schlüsselkonzept dienen und maßgeblich für die Aktivierung anderer Assoziationen verantwortlich sind. In Kommunikationsstrategien könnten diese zentralen Wissenseinheiten dann gezielt angesprochen werden.

Um Aussagen über ein individuelles Niveau hinaus treffen zu können, wird abschließend auf die Möglichkeit der Aggregation der Netze eingegangen. Es wird gezeigt, wie Markenkern und -peripherie näher bestimmt werden können und wie mögliche Subgruppen in den Netzwerken zu interpretieren sind. Zur Unterstützung der netzwerkanalytischen Auswertung kommt hierbei das Programm UCINET 6 zum Einsatz.

Autor(in): Knapp, Frank
Institution: Psyma Online Research GmbH

E-Mail: frank.knapp@psyma-online.com

Session 15: Web-Site Analysis / Web-Site Analyse
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Website optimisation & controlling by benchmarking
Abstract English: Websites have become an important marketing tool in many areas of business. This is because they either directly generate sales (as with online shops) or the potential customer has subsequent direct contact with the supplier after visiting the website, which then leads to sales (e.g. Automobile industry, insurance etc.)

Therefore in both cases, the website must be optimised so that visitors continue to use it, which will in turn generate sales/transactions. In existing markets, this requires a strong performance in comparison to the competition. In this case an absolute assessment is not sufficient, but rather a relative assessment is more important: How is our company doing relative to the industry standard and to the key competitors? How are we positioned in comparison to the competition? Which aspects need optimising?

Essentially, these questions can be answered using the following tools:
Expert report: The main competitor websites in a particular sector/defined market are examined using predetermined criteria with fixed weighting (in effect, a utility analysis).
Usability benchmarking: Several websites will be presented to test persons by an interviewer, one after the other, which are then compared/assessed. Interviews are typically done in the form of individual explorative interviews.
Onsite survey: Visitors to the websites of a group of participants (companies within a sector) are questioned about the respective sites.

These procedures will be set out with practical examples in the presentation, which will include in particular possible study designs as well as their respective strengths and weaknesses.

Titel Deutsch: Optimierung & Erfolgskontrolle von Websites durch Benchmarking
Abstract Deutsch: Für viele Branchen sind Websites zu einem wichtigen Marketing-Instrument geworden. Entweder weil sie direkt dem Vertrieb ihrer Leistungen dienen (wie etwa bei Online-Shops) oder weil sie unmittelbar der Verkaufsanbahnung dienen und nach dem Besuch der Webite ein direkter Kontakt mit dem Anbieter erfolgt oder erfolgen soll (z.B. Automobilindustrie, Versicherungen etc.).

In beiden Fällen muß also die Website dahingehend optimiert werden, Besucher an die Website zu binden und zu entsprechenden Transaktionen zu veranlassen. In bestehenen Märkten erfordert dies insbesondere eine im Vergleich zum Wettbewerb überzeugende Leistung. Damit ist eine absolute Bewertung nicht ausreichend, die relative Bewertung rückt in den Vordergrund: Wie schneidet man relativ zum Branchendurchschnitt, zu Kern-Wettbewerbern ab? Wie ist man im Vergleich zum Wettbewerb positioniert? Bei welchen Aspekten besteht Nachholbedarf?

Diese Fragen können im wesentlichen durch folgende Instrumente beantwortet werden:
Expertengutachten: Websites der wesentlichen Wettbewerber einer Branche / eines abgegrenzten Marktes werden anhand eines vorgegebenen Kriterienrasters mit vorgegebenen Gewichten begutachtet (im wesentlichen also eine Nutzwertanalyse).
Usability-Benchmarking: Im Rahmen explorativer Einzelinterviews werden den Testpersonen von einem Interviewer nacheinander mehrere Websites vorgeführt und diese durch die Testpersonen bewertet / verglichen.
Onsite-Befragung: Auf jeder Website eines bestimmten Teilnehmerkreises (Unternehmen einer Branche) werden Besucher zur jeweiligen Site befragt.

Im Vortrag werden diese Verfahren anhand von Praxisbeispielen vorgestellt. Inhalt sind insbesondere der mögliche Aufbau und Ablauf der Instrumente sowie ihre jeweiligen Stärken und Schwächen.

Autoren: Knobloch, Silvia; Hastall, Matthias; Grimmer, Daniela; Brück, Julia
Institution: University of Michigan; Dresden University of Technology

E-Mail: sknobloc@umich.edu

Session 12: User-Research / Nutzerforschung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Selecting Information Online: Impacts of Efficacy on Selective Exposure to Good and Bad News
Abstract English: Given the enormous amount of online information, insight into factors guiding users's selections is highly desirable. Theories on information selection, most prominently cognitive-dissonance theory, have produced incoherent results. A more recent approach focuses on utility of information as determining what information users actually select to look at. Corresponding hypotheses were supported in several experiments on online-information use (Knobloch et al., 2001, 2002, 2003): Magnitude and immediacy of consequences of reported events or issues influence the amount of time users spent with online information, and so did users' likelihood to be affected. The current investigation tests predictions derived from a new subdimension of the informational-utility model, namely efficacy regarding consequences of reported events. If online users assume they can influence further developments, information holds higher utility, which should increase selective exposure to information compared to when users do not assume that they can sway consequences. Besides efficacy, established informational-utility subdimensions of magnitude, likelihood, and immediacy were tested along with possible interactions between these dimensions and efficacy in their influence on selective exposure to online information. Impacts of subdimensions are assumed to be additive (Knobloch et al., 2003), thus a lack of interactions was expected. Hypotheses were tested for negative and positive news, as the model pertains to news on threats and opportunities.
German participants (n = 311) browsed through online-news platforms at their will, while selections were unobtrusively logged. Half of the articles were manipulated experimentally, whereas other articles served as competing material. In a 2x2x2 design, efficacy (high/low), additional informational-utility dimension (magnitude/likelihood/immediacy) and intensity of the additional dimension (high/low) were manipulated in headlines. A pretest had assessed these manipulations' effectiveness. As the two online-news platforms featured either positive or negative news only, data on selective exposure were collected as repeated measures.
Results support all hypotheses. Impacts of informational-utility dimensions tested earlier (magnitude, likelihood, and immediacy) were replicated, as online news with high levels on these dimensions produced longer selective-exposure times. Efficacy as new dimension was corroborated, online-news readers spent more time on articles indicating high levels of efficacy. Impacts were additive and materialized for positive and negative news.

Titel Deutsch: Informationsselektion bei Online-Medien: Einfluss der Selbstwirksamkeit (Efficacy) auf die selektive Zuwendung zu positiven und negativen Nachrichten
Abstract Deutsch: Angesichts der nahezu unbegrenzten Informationsmenge im WWW gewinnt die Frage an Bedeutung, welche Faktoren die Zuwendung der Rezipienten zu diesen Informationen beeinflussen. Bisherige Selektionstheorien, allen voran die Theorie der kognitiven Dissonanz, erbrachten überwiegend inkonsistente empirische Befunde. Mit der Informational Utility Theory wurde ein neuer Ansatz vorgelegt, der auf die wahrgenommene Nützlichkeit von Nachrichten als Einflussfaktor der Zuwendung fokussiert und sich bereits mehrfach bestätigen ließ (Knobloch et al., 2001, 2002, 2003): Die Dauer der Zuwendung zu Nachrichtenmeldungen ist danach abhängig vom wahrgenommenen Ausmaß der Konsequenzen der im Beitrag thematisierten Ereignisse (Magnitude), der Wahrscheinlichkeit der persönlichen Betroffenheit (Likelihood) und der zeitliche Nähe (Immediacy).
In dieser Studie wurde eine neue Subdimension von Nützlichkeit getestet, die Selbstwirksamkeit (Efficacy) bezüglich der Konsequenzen des berichteten Ereignisses. Grundannahme ist, dass Rezipienten von Online-Medien denjenigen Meldungen eine höhere Nützlichkeit zuschreiben, die Entwicklungen thematisieren, die von ihnen subjektiv beeinflusst werden können. Neben Efficacy wurden auch die anderen Subdimensionen getestet, um mögliche Interaktionseffekte aufzudecken. Da bisherige empirische Befunde für eine additive Wirkung der Subdimensionen sprechen (Knobloch et al., 2003), wurden auch für Efficacy keinerlei Interaktionen erwartet. Der Hypothesentest erfolgte den Annahmen der Informational Utility Theory entsprechend für positive und negative Nachrichten im Sinne von Chancen oder Bedrohungen.
Deutsche Probanden (n = 311) bekamen nacheinander zwei Online-Nachrichtenmagazine präsentiert, in denen sie innerhalb einer vorgegebenen Zeitspanne frei navigierten. Das Rezeptionsverhalten wurde nicht-reaktiv mittels Skript erfasst. Die Hälfte der Artikel war entsprechend unserer Hypothesen manipuliert, die anderen Artikel dienten als konkurrierendes Material. Mittels eines 2x2x2-Designs wurden die Faktoren Efficacy (hoch/niedrig), weitere Informational-Utility-Dimension (Magnitude/Likelihood/Immediacy) und Intensität der weiteren Dimension (hoch/niedrig) in den Überschriften experimentell variiert. Die Effektivität der Manipulation war mittels Pretest sichergestellt worden. Da die beiden Nachrichtenmagazine entweder positive oder negative Nachrichten enthielten, wurden Daten zur Informationsselektion als Messwiederholungen erhoben.
Die Befunde stützen sämtliche Hypothesen. Der Einfluss der bisherigen Informational Utility Dimensionen (Magnitude, Likelihood, Immediacy) konnte repliziert werden, Artikel mit hohen Ausprägungen auf diesen Dimensionen wurden intensiver rezipiert. Auch der Einfluss von Efficacy ließ sich bestätigen: Surfer verbrachten mehr Zeit mit Artikeln, die Möglichkeiten für Selbstwirksamkeit offerierten. Die Effekte der Dimensionen waren additiv und zeigten sich gleichermaßen für positive wie negative Nachrichten.

Autoren: Koch, Matthias; Prof. Dr.Baier, Daniel
Institution: Universität Cottbus

E-Mail: kochma@tu-cottbus.de

Session 15: Web-Site Analysis / Web-Site Analyse
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Characteristics and differences of municipal and regional portals in local ecommerce
Abstract English:In electronic commerce, typically, research on applications is most popular, where the advantages of the internet as a global medium come to full use. However, research on the potentials of local and regional internet markets is less popular. This lack of research interest is reflected in the number of available studies on this topic, as well as in their limitations with respect to their object of analysis and the research methods applied. So, e.g., up to now, these studies focus on analyzing the design and the content of special offers such as portals of larger cities and administrative districts, tourist portals or so-called electronic market places. Moreover, most of these studies use non-reactive data collection formats which means that only the design and the content of the portal websites are analyzed. The wide spread of this non-reactive methodology is probably the result from the cost and time efficiency of this data collection format. However, two major problems result from this kind of investigation: (1) the researcher bias in the results and (2) the limitation of the analysis to the observable part of the website. Therefore, in our study, we chose an interview-based online survey for our research. The object of investigation was much more extensive than other known investigations. We considered all kinds of municipal and regional portals, resulting in a nearly complete census. The response of our online journey was very high: 1478 portal providers filled out the online questionnaire although they needed an individual access key to arrive at the questionnaire. Additionally, the questionnaire was sizably. After that a short websites analysis of all answering portals completed the online-investigation. Through the concept of the whole investigation it was possible to deliver threefold results: First, the online investigation supplied results to various criterions like design, implementation, communication and financing of municipal and regional portals from the view of the portal providers. Second, the results of the additional website analysis allowed drawing a comparison and completed the collected information. Finally, the extensive investigations and the high response are the basis for an analysis of the specialities of the different kinds of portals.

Titel Deutsch: Erscheinungsformen und Unterschiede von Kommunal- und Regionalportalen im local eCommerce
Abstract Deutsch: Im Electronic Commerce stehen meist Anwendungen im Vordergrund, die vom Internet als einem globalen Medium ausgehen. Noch weitgehend unerforscht hingegen sind bisher die Potenziale des Internets in lokalen und regionalen Märkten. Defizite bestehen dabei sowohl hinsichtlich des Untersuchungsobjektes als auch in der Anwendung von Online-Marktforschungsmethoden. So liegen bisher zwar eine Reihe von Untersuchungen vor, die sich auf die Gestaltung von Webauftritten konzentrieren, allerdings sind sie meist nach der Spezifik des Anbieters beschränkt, z.B. auf Portale von Großstädten und Landkreisen, auf Tourismusportale oder auf so genannte elektronische Marktplätze.

Die Datenerhebung erfolgt oft in nichtreaktiver Form, d.h. es werden lediglich die Webseiten der Anbieter untersucht. Die weite Verbreitung dieser Vorgehensweise resultiert aus der leichten Zugänglichkeit von Informationen im World Wide Web, wodurch gerade diese Daten zeit- und ortunabhängig sowie kostengünstig gewonnen werden können. Allerdings erweist es sich als problematisch, dass diese Vorgehensweise einerseits starken subjektiven Einflüssen bei der Datengewinnung unterliegt und andererseits die Untersuchungsinhalte sich auf die von außen sichtbaren Elemente der Webseiten beschränken muss.

In einer eigenen Untersuchung wurde daher im Gegensatz zu dieser Vorgehensweise als Erhebungsmethode die Online-Befragung gewählt. Darüber hinaus wurde der Untersuchungsgegenstand wesentlich weiter gefasst. Berücksichtigt wurden alle Arten kommunaler und regionaler Portale, gewählt wurde eine Vollerhebung.

Die Teilnahme war unter Berücksichtigung des Adressmaterials mit 1.478 Portalen außerordentlich hoch. Dies war insofern bemerkenswert, da die Online-Befragung mit individuellem Zugangscode durchgeführt wurde und relativ umfangreich war. Nach Abschluss der Online-Befragung wurden die Webseiten aller antwortenden Portale einer kurzen ergänzenden Analyse unterzogen.

Durch die Konzeption der gesamten Untersuchung war es möglich, neue Erkenntnisse in drei Schwerpunkten zu gewinnen. Die Ergebnisse der Online-Befragung lieferten erstmals Erkenntnisse zu verschiedenen Kriterien wie der Gestaltung, Implementierung, Kommunikation und Finanzierung von Kommunal- und Regionalportalen aus Sicht der Portalbetreiber. Mit der zusätzlich durchgeführten Webseitenanalyse konnten die Befragungsergebnisse weiter ergänzt, aber auch inhaltlich überprüft werden. Die umfassende inhaltlichen Gestaltung und die hohen Antwortzahl lieferte schließlich die Basis für einen differenzierten Vergleich zwischen den einzelnen Portalarten.

Autor(in): Koch, Torsten
Institution: ISI GmbH

E-Mail: torsten.koch@isi-goettingen.de

Session 10: New Methods of Internet-Research / Neue Methoden der Internetforschung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Application of image-based conjoint analysis on the internet
Abstract English: The key objective of the study was to determine the preference impact of different concept attributes for the purchase of mobile handsets. In this context, product design, brand, price and technical equipment were selected as variable product attributes. Data was collected in an online survey generated on PHP4 basis.

Coming from different websites the respondents were lead via links to the online questionnaire. Since the project was a co-operation between ISI, the University of Applied Sciences Nordhausen and the University of Applied Sciences Wernigerode a major part of the respondents were recruited on the websites of these research establishments. As an incentive to participate in the study, the respondents had the chance to win three premium Siemens mobile handsets.

The usage of a new developed application made it possible the first time to integrate holistic product images into an online Choice Based Conjoint Analysis. During the Conjoint section of the questionnaire, the relevant attribute levels were read out in a systematically varied way of a database. The separate images of the attribute levels were merged into an entire image of the product.

The main focus of this contribution will be the demonstration of the technical possibilities arising today for the realization of computer based "Online Conjoints". Furthermore the particular advantages of multimedia product presentation in online surveys will be discussed.
In the near future, increasing progress in high-quality stimulus presentation (especially in the realistic presentation of product concepts) will enable online market researchers to simulate realistic buying situations with 3D-objects in the context of discrete-choice approaches. The application of Online-CBC offers the possibility to evaluate very realistic concepts before being forced to develop expensive physical prototypes.

Titel Deutsch: Einsatz der bildgestützten Conjointanalyse im Internet
Abstract Deutsch:Ziel einer Pilotstudie war es, die Präferenzwirkung von Konzeptmerkmalen beim Kauf eines neuen Handys zu ermitteln. Dabei wurden das Designs, die Marke, der Preis und die technische Ausstattung als variable Produkteigenschaften gewählt. Die Erhebung der Daten erfolgte mittels einer in PHP4 generierten Online-Befragung.

Auf verschiedenen Websites wurden die Probanden mittels Link zur Befragung durchgeführt. Da es sich bei der Studie um ein Kooperationsprojekt mit der FH Nordhausen und der Hochschule Harz in Wernigerode handelte, wurde ein Großteil der Teilnehmer über die Websites dieser Forschungseinrichtungen eingeladen. Als Teilnahmeanreiz konnten die Probanden drei hochwertigen Siemens-Handys gewinnen.
Durch den Einsatz einer neu entwickelten Applikation gelang erstmalig die Einbindung von Bildern ganzheitlicher Produkte in eine Online-Choice-Based-Conjointanalyse. Während des Conjoint-Befragungsteils wurden die relevanten Merkmalsausprägungen aus einer Datenbank systematisch variiert ausgelesen und die Einzelbilder der Eigenschaften zu einem Produktbild zusammengefügt.

Schwerpunkt des Vortrages ist die Darstellung der technischen Möglichkeiten, die sich heute bei der Umsetzung einer computergestützten "Online-Conjoint" bieten. Weiterhin sollen die besonderen Vorteile der grafischen Gestaltungsmöglichkeiten in Online-Befragungen erörtert werden. Mit einer weiteren Verbesserung der Stimulusqualität (insbesondere die realistische Darstellung der Konzepte) wird es demnächst gelingen, Discrete-Choice Ansätze mittels realistischen "Regalplatzsituationen" mit 3-D-Objekten in der Online-Marktforschung umzusetzen. Bei der Nutzung von CBC eröffnet sich damit die Möglichkeit, sehr realistisch anmutende Konzepte zu überprüfen, bevor teure Prototypen hergestellt werden.

Autor(in): Korupp, Sylvia E.
Institution: Universität Erfurt

E-Mail: sylvia.korupp@uni-erfurt.de

Session 4: The Digital Divide / Die digitale Spaltung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: "No Man is an Island" The Role of the Family for Computer Use at Home
Abstract English: Computers were invented more than 50 years ago. In 2003, with 40% of the people in Germany owning a PC, the diffusion process is beyond "critical mass" and becoming self-sustaining. This study is based on the assumption of the importance of the family for the individual decision to use computer and internet. What sort of household compositions favours the introduction of new technology? Do children urge their parents to deal with a PC? Does merely household income determine the use of new technology? Based on the diffusion theory, several hypotheses are derived how settings at household level influence individual behaviour. These are tested for the years of 1997 and 2001 using the GSOEP, a longitudinal study offering information at individual and household level. The results show that the age of the household members and whether they live in a shared household with children significantly determine the odds to use a computer or the internet. As time advances single households are increasingly at risk to become part of the digital divide. Families with teenage children take a lead at using computers and internet at home. As an overall picture, though, the digital gap in Germany is still opening up.

Autoren: Kutscher, Nadia; Klein, Alexandra; Iske, Stefan
Institution: Universität Bielefeld

E-Mail: nadia.kutscher@uni-bielefeld.de

Session 27: The Digital Divide / Die digitale Spaltung
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: The internet as social space for self-regulated appropriation of education
Abstract English: With new technologies entering every sphere of everyday life, the gap between those who are able to seize the chances of getting a broad range of information and possibilities to communicate and those who are not is widening. There is a lot of research in the educational sector regarding school structures and IT offers for formal learning processes but regarding the informal sector research and scientific knowledge is scarce. Recent studies have shown that schools are not able to bridge social gaps and that only providing material does not make people literate in a sense that their social origin does not matter for their chances. So Bonfadelli's knowledge gap is widening and is reproduced in the field of education online. The problems of inequality schools are facing are caused by socialization and differences in the informal sector. So it is necessary to focus the informal field of education. The informal sector (family, peers, youth welfare services …) is the priority field where socialization, education and learning takes place and where people are being shaped for their educational future. Informal education and online media therefore present an important crossing of relevant day-to-day life environments of youth. Here, education processes not only concentrate on dealing with testable curricular knowledge but mediate competences, abilities as well as identity and qualities of engagement in the civil society in social interaction. As the internet has become an important medium of information and communication it is of interest to examine the socialization and educational effects it has on youth from different social strata and their access to and use of education. So the central question is what characterizes informal processes of education (in German: Bildung, not Erziehung or Lernen) and what user requirements are to be met regarding different social target groups presupposed to construct the online offer in a addressee oriented and self-regulated way. From that point, quality criteria for informal education online can be developed. The paper will present results of the nationwide research of the CCIE and point out questions and criteria connected with social disadvantages in the informal field of education.

Titel Deutsch: Das Internet als ein sozialer Raum fuer die Selbstaneignung von Bildung?
Abstract Deutsch: Mit der Verbreitung der Neuen Technologien in allen Bereichen des Alltags wird die Kluft zwischen denjenigen, die in der Lage sind, die Chance zu ergreifen und an einer großen Auswahl an Information und Kommunikationsmöglichkeiten zu partizipieren, und denen, die davon exkludiert sind, zunehmend größer. Es gibt eine relativ große Forschungstradition im Bereich der Bildungsforschung, die sich mit dem Schulbereich und IT-Angeboten für formale Lernprozesse auseinandersetzt, doch betrachtet man den informellen Bildungsbereich, besteht ein deutliches Desiderat an Forschung und wissenschaftlichen Erkenntnissen. Aktuelle Studien haben gezeigt, daß Schule nicht in der Lage ist, soziale Ungleichheiten zu nivellieren und daß die Bereitstellung von Material nicht zu einer Verbesserung in der Hinsicht führt, dass soziale Herkunft keine Rolle für zukünftige Bildungschancen spielt. Die Ungleichheitsprobleme, mit denen Schule konfrontiert ist, entstehen durch Sozialisationsprozesse und Unterschiede im informellen Bereich. Dieser informelle Sektor (Familie, Peers, Jugendhilfe...) ist der Hauptbereich, in dem Sozialisation, Bildung und Lernen stattfindet und wo Personen für ihre Bildungszukunft "geformt" werden. Bonfadelli's Wissenskluft nimmt somit weiter zu und wird im Bereich der Bildung online reproduziert. Informelle Bildung und Onlinemedien stellen eine wichtige Verbindung relevanter Alltagsumgebungen für Jugendliche dar. Hier konzentrieren sich Bildungsprozesse nicht nur auf abprüfbares curriculares Wissen, sondern auf die Vermittlung von Kompetenzen, die Entwicklung von Fähigkeiten sowie von Identität und zivilgesellschaftlichem Engagement in sozialer Interaktion. Da sich das Internet zu einem zentralen Informations- und Kommunikationsmedium entwickelt hat, ist es von Interesse, Sozialisations- und Bildungseffekte auf Jugendliche unterschiedlicher sozialer Herkunft sowie ihren Zugang zu und ihre Nutzung von Bildung zu untersuchen. Somit ist die zentrale Frage, was informelle Bildungsprozesse ausmacht und welche NutzerInnenanforderungen angesichts unterschiedlicher sozialer Zielgruppen beachtet werden müssen, wenn ein Online-Angebot auf eine adressatInnenorientierte und selbstgesteuerte Weise nutzbar gemacht werden soll. Vor diesem Hintergrund können dann Qualitätskriterien für informelle Bildung online entwickelt werden. In diesem Paper werden Ergebnisse einer bundesweiten Studie des KIB vorgestellt sowie Fragen und Kriterien sozialer Benachteiligung und informeller Bildung im Onlinefeld diskutiert.

Autor(in) Krempel, Lothar
Institution: Max Planck Institute for the Study of Societies, Cologne, Germany

E-Mail: lk@mpi-fg-koeln.mpg.de

Session 23: Online-Groups as Online-Communities? / Online-Gruppen als Online-Gemeinschaften?
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: Identity and Social Innovations in the Web
Abstract English: While naive conceptions of electronic communication are puzzled by the enormous potential of possible contacts, a consultation of classic texts in sociology reveals that complex forms of electronic interactions depend on adequate regulations, entrepreneural intermediaries, which can easily take risks that single individuals cannot take .
The presentation identifies essential preconditions underlying complex forms of social organization from social science theory.
Drawing on James Coleman's "Foundations of Social Theory" we identify trust as a basic precondition for any complex form of social organization that goes beyond bilateral exchanges. But how can trust develop between anonymous individuals or vague identities?
Distinguishing various forms of social identity (from anonymous to certified signatures) we establish a topology of electronic interactions which ranks various (new) forms of virtual encounters in terms of their potential risks. This topology also serves as a device to map how various institutions and social configurations can provide guarantees which lie beyond any virtual interaction.
Finally we identify various forms of institutional arrangements and interpersonal configurations, which help to overcome the information deficits in internet interactions. Among these are government regulations (rules) that reduce information asymmetries in commercial transactions (Germany: Fernabsatzgesetz), the documentation of transaction histories and insurances in online auctions (Ebay). We identify typical configurations of intermediaries underlying various forms of electronic money, and show how collective arrangements of sellers (rings of trust) enable the accumulation of information on anonymous identities. "Social programming" is so far the latesttechnology, which aims to import real world trust (chains of reputation in networks) into the world of electronic interactions.

Autor(in): Loewe, Germán.

E-Mail: gloewe@netquest.es

Session 3: E-Democracy & the Civil Society / Elektronische Demokratie & die Zivilgesellschaft
Beitragsgsart: Vortrag

Title English: E-Democracy in Catalonia: Looking for an Optimal Design Through a Preliminary Online Study
Abstract English: E-Democracy iniciatives have generated the same enthusiasm once showed for e-commerce and yet they present similar difficulties. One of the most significant ones is the lack of knowledge on the particular behavioral assumptions the designer should make. As a first step in an e-Democracy project for Catalonia, we were asked to study empirically several behavioral hypothesis that appear critical for the success of such an initiative. We present the results of an online survey over a group of 691 politically comitted individuals relating their willingness to participate to the different possible designs of the initiative. We investigate mainly web-based vs. e-mail based, identified vs. anonimous, and survey-based vs. deliberation-based participation. Five desiderata for e-Democracy initiatives are drawn from the study. Additionally, results regarding the e-mail openings, click-through rates and survey-through rates of this preliminary survey are presented.