|
|
 |  |  |  |  |
| Wednesday, May, 16th 2001 |
|
Time | Program |
|
ab 19.00 | Get together Mr. Jones Goetheallee 8 Early-Bird-Check-In |
|
| Thursday, May, 17th 2001 |
|
8.00 | Check-In |
|
9.00 | Opening remarks |
|
9.30 | Keynote speech Katelyn McKenna |
|
10.15 | Coffee Break |
|
|
Individual Differences Online
(Language: English)
|
E-commerce
(Language: German)
|
Market Research
(Language: German/English)
|
Basic Research
(Language: German)
|
|
 |  |  |  |  |
|
Chair
Tom Buchanan
Oliver Wilhelm
|
Chair
Günter Silberer Thorsten Wilhelm
|
Chair
Bernad Batinic Wolfgang Bandilla
|
Chair
Kai Sassenberg
|
|
10.45 |
Platform-dependent biases in Online Research: Do Mac users really think different?
Tom Buchanan Department of Psychology,
University of Westminster, London Ulf-Dietrich Reips Institute of Psychology, University Zurich
|
Forschungsthema E-commerce
Günter Silberer
Department of Marketing and Trade, Georg-August-University Goettingen |
How The Internet Will Kill Three Of The Four Ps Of Marketing (And How Market Research Will Be Subsequently Changed Forever)
William H. MacElroy
Modalis Research, Inc., San Francisco |
Moderationsvortrag
Kai Sassenberg
Institute for Psychology, Friedrich Schiller University Jena |
|
11.15
|
Online Testing of Business Administration Knowledge
Andreas Grösler Oliver Wilhelm
Department of Psychology, Georgia Institute of Technology, Atlanta
|
Wirkungen von Orientierungshilfen auf das Shoppingverhalten und Shoppingerleben bei Webnovizen
Miriam Yom
eResult GmbH - eCommerce Research & Consulting, Göttingen
|
Die Qualität von Online Panels - ein Methodentest
Michael Hoppe
Ipsos Deutschland GmbH, Hamburg
|
Feldforschung in Multiplayer-Onlinespielen
Timo Baur
Ludwig-Maximilians-University Munich
Castulus Kolo
Ludwig-Maximilians-University Munich
|
|
11.45
|
Social desirability in online studies: Personal and motivational factors
Joachim Stöber
Institute for Psychology, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg
Ulf-Dietrich Reips
Institute of Psychology, University Zurich
Esther Kaufmann
University Zurich
André Hahn
Pixelpark AG, Berlin
|
Nutzungsmotive, Erwartungen und Zufriedenheit von Mitgliedern einer Virtuellen Community
Bernd Kreuels
Daniela Lobin
Department of Marketing, University Dortmund
|
Möglichkeiten und Grenzen der Online-Forschung mit Virtuellen Realitäten - dargestellt am Conjoint Measurement im Produkttest
Andera Gadeib
Dialego Online Market Research GmbH, Aachen
|
Auspraegung des Flow- Erlebnis beim Internetsurfverhalten in Abhaengigkeit von persoenlichen und situativen Faktoren
Robert Tzanetakis
University of Vienna
|
|
12.15 | Lunch Break |
|
13.00 | Poster Session |
|
14.30
|
Validity of online obtained self-report data: Social desirability as a means for validation
Thomas Rodenhausen
MediaTransfer Netresearch and Consulting AG, Hamburg
|
Email für das Handy: SMS-Nutzung durch Jugendliche
Joachim Höflich
Universität Erfurt
Patrick Rössler
|
Forschung mit dem Internet über das Internet: Positionierung von E-Mail im Wettbewerb mit anderen Kommunikationsmedien
Michael Jaekel
INRA Deutschland GmbH, Mölln
Manuel Uhlitzsch
WEB.DE AG, Karlsruhe
Rainer Wilkens
update GmbH, Moerfelden-Walldorf
|
Internetsucht: Befunde aus vier Online-Studien
André Hahn
Pixelpark AG, Berlin
Matthias Jerusalem
Institute for Educational Paedagogy and Paedagogical Psychology and Health Psychology, Humboldt-University Berlin
|
|
 |  |  |  |  |
15.00
|
Testing intellectual giftedness on the Web: Development of a new Figural Matrices Test - online versus paper-and-pencil-version
Franzis Preckel
Helge Thiemann
Psychological Institute IV, Westfaelische Wilhelms-University Muenster
|
Konvergenz als Erfolgsrezept - Die Verknüpfung von Internet und TV-Inhalten aus Sicht von Machern und Usern
Sabine Trepte
Institute for Journalism and Communications Research, University of Music and Theater, Hannover
|
Kids, das schwarze Loch der Marktforschung
Susanne Maisch
EarsandEyes GmbH, Hamburg
|
Trendsetter im Internet
Bernad Batinic
Department for Economic and Socialpsychology, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg
|
|
15.30
|
Coffee Break
|
|
16.00
|
WWW-based Studies on Construct Validity of Cognitive Failure Questionnaires
Michael Witthöft
Department of Psychology II, University of Mannheim
Oliver Wilhelm
Department of Psychology, Georgia Institute of Technology, Atlanta
|
Von Software zu Webware: Web- Usability Engineering
Knut Polkehn
Institute for Psychology, Humboldt-University Berlin
|
Dimensionen der Wirkung von Websites- oder warum Usability allein zu kurz greift
Holger Geissler
Horst Müller-Peters
psychonomics AG, Cologne
|
Ethische Aspekte einer Online-Befragung
Martin Weichbold
Institute for Cultural Sociology, Paris-Lodron- University Salzburg
Anne Siegetsleitner
Research Unit for Applied Ethics, Paris-Lodron-University Salzburg
|
|
16.30
|
Discussion
|
Methodentest unter Einsatz von Macromedia-FLASH-Technologie
Werner Hemsing
Globalpark GmbH, Hürth
|
Sprachunterstuetzung bei WWW-Befragungen: Ergebnisse eines Methodenexperimentes
Axel Theobald
Rogator AG, Nürnberg
|
Nonresponse-Probleme bei der Rekrutierung von Online-Samples durch CATI-Screening
Marc Deutschmann
Sociology Department, Gerhard-Mercator-University, Duisburg
|
|
17.00
|
Discussion
|
VISAM. A Methodology for an internet-based early warning system
Daniel Diemers
Institute for Sociology, University of St. Gallen |
|
|
|
17.30- 18.30
|
Information Event
"Quality Management Standards for Online Research" - Event Organization: ADM, ASI, BUM and DGOF
|
Panel Discussion (Language: German)
"Society and New Media - Aspects of Interaction"
Prof. Dr. Gerhard Banse
Research Center Karlsruhe GmbH
Institute for the Assessment of Technological Consequences and System Analysis (ITAS)
Dr. Barbara Grüter
Medienmanagement und Economy, Fachhochschule Bremen
Dr. Wolfgang Prinz
GMD - Research Center Information Technology GmbH, St. Augustin
Kai Wacholder
Ingenium Institute, Kassel
|
|
20.00 | GOR Dinner (Mensa am Turm) |
|
22.00 | GOR Party (electroosho) Weender Str. 38 |
|
| Friday, May, 18th 2001 |
|
Zeit | Programmpunkt |
|
|
Learning and & Teaching
(Language: German/English)
|
WebbExp: Web-based Experimentation
(Language: German/English)
|
Computer-mediated Communications in Organizations
(Language: German/English)
|
Basic Research
(Language: German/ English)
|
|
|
Chair
Friedrich W. Hesse
Ralf Stockmann
|
Chair
Ulf-Dietrich Reips
|
Chair
Margarete Boos
Sonja Utz
|
Chair Johannes Naumann
Lorenz Gräf
|
|
9.30
|
Lehren und Lernen im virtuellen Raum
Friedrich W. Hesse
Institute for Knowledge Media (IWM), Eberhard-Karls-University Tuebingen
|
Web-Experimente zum ersten Eindruck der Personenwahrnehmung
Jochen Musch
Katja Ehrenberg
Jan Mierke
Psychological Institute, Rheinische Friedrich-Wilhelms-University Bonn |
Introduction
Margarete Boos
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen |
Measuring Web Site Personas
Scarlett Li Lam
Department of Marketing, University of California at Berkeley
John G. Myers
|
|
 |  |  |  |  |
10.00
|
Online-Lernmaterialien in der Hochschullehre: Wie Studierende sie nutzen und beurteilen - Ergebnisse einer Evaluationsstudie
Ulrike Creß
Beatriz Barquero
Friedrich W. Hesse
Institute for Knowledge Media (IWM), Eberhard-Karls-University Tuebingen
|
Das Internet als Gegenstand der Kommunikation zwischen Experten und Laien. Eine Experimentalreihe im Internet
Matthias Nückles
Department of Paedagogical Psychologie, Albert-Ludwigs-University Freiburg
Rainer Bromme
Psychological Institute III, Westfaelische Wilhelms-University Münster
|
Verbalisierung sozioemotionaler Inhalte und der Aufbau von Freundschaften in virtuellen Gemeinschaften
Sonja Utz
Department of Social Psychology, Free University of Amsterdam
|
New Directions of Internet Research
Moses A. Boudourides
Computer Technology Institute and Department of Mathematics, University of Patras
|
|
10.30
|
Die virtuelle Hochschule - an der Klientel vorbei? Ein studierendebezogener Ansatz am Beispiel von Stud.IP
Ralf Stockmann
Institute for Journalism and Communications Studies, Georg-August-University Goettingen
|
WEXTOR: A Web experiment generator
Ulf-Dietrich Reips
Institute of Psychology, University Zurich
Christoph Neuhaus
Universität Zurich |
Stereotypenentwicklung in CvK
Kai J. Jonas
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen |
LOGPAT - ein webbasiertes Tool zur Analyse von Navigationsverläufen in Hypertexten
Stephan Noller
humanIT GmbH, St. Augustin
Johannes Naumann
Psychological Institute, University of Cologne
Tobias Richter
University of Cologne |
|
11.00 | Coffee Break |
|
11.30 | Keynote Speech
Tom Postmes |
|
12.15 | Lunch Break |
|
13.30
|
Individualization of distance education through adaptation. Adaptive assessment
Elena M. Osipova
Interdisciplinary Center for Advanced Professional Education, Saint-Petersburg State University
|
WWW-Surveys: Erhöhung der Bearbeitungsquote durch Frageborgengestaltung
Michael Rager
Martin Weichbold
Institute for Cultural Sociology, Paris-Lodron University Salzburg
|
Wer wir sind und wie wir sind: Anonymität und explizite Normen als Prädiktoren von sozialem Einfluss in CMC
Kai Sassenberg
Institute for Psychology, Friedrich Schiller University Jena
Margarete Boos
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen |
Optimierung von WWW-Umfragen: Three years after
Lorenz Gräf
Globalpark GmbH, Huerth
|
|
14.00
|
Netzgestützte Trainings - the best of both worlds?
Roland Mangold Chair Psychology III, University Mannheim |
Technique and application of measuring reaction time using Java-Applets: How to improve online marketing research by social cognition-based measures in Web experiments
Jan Eichstaedt University of the Armed Federal Forces, Hamburg
|
ComRelax - ein internetbasiertes adaptives Stressbewältigungstraining für Menschen an Büroarbeitsplätzen
Anett Heinicke
Jörg Schumacher
Institute for Applied, Clinical and Health-Psychology, University Leipzig |
Offline-rekrutierte Access-Panels als "Königsweg" der panelbasierten Online-Forschung? Erkenntnisgewinne durch das "Dialego-Repräsentativpanel"
Martin Weßels
Matthias Zimmermann Dialego Online Market Research GmbH, Aachen
|
|
 |  |  |  |  |
14.30
|
Entwicklung und Evaluation eines Online-E-Mail-Trainings
Anne-Katrin Bauss
Georg-August-Universität Götingen
Kai J. Jonas
Margarete Boos
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen
Kai Sassenberg
Department of Sozialpsychology, Friedrich-Schiller-University Jena
|
Intuitives Wissen über das Pendelgesetz: ein Zeitschätzungsexperiment in Labor und Web
Andrea Frick Horst Krist Susanne Huber
Ulf-Dietrich Reips
Institute of Psychology, University Zurich
|
The Internet Fluency: Instrument Development and Results
Ulla K. Bunz Communication Studies, University of Kansas
|
Kontexteffekte bei der Online-Messung computerbezogener Einstellungen
Johannes Naumann
Psychological Institute, University of Cologne
|
|
15.00 | Coffee Break |
|
15.30
|
Das experimentalpsycho-logische Praktikum im Labor und WWW
Michael Hildebrandt
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen
Herbert A. Meyer
Psychological Department, University Kassel
Dietmar Janetzko
Institute for Computer Sciences and Society, Albert-Ludwigs-University Freiburg |
Gratifikation im Online Panel: Ein Experiment zu Art, Höhe und Stückelung eingesetzter Incentives
Anja S. Göritz
Department of Economic and Socialpsychology, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg |
Electronic Weak Ties in
Network Organization
Natalia V. Papakyriazis
Computer Technology Institute, Athens
Moses A. Boudourides
Computer Technology Institute and Department of Mathematics, University of Patras |
Modellfreie Erhebungsverfahren im Internet am Beispiel von Cognitive Mapping Studien
Andrea Müller
Kai J. Jonas Margarete Boos
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen |
|
16.00
|
Lehren mit Flash: eine WWW-basierte Lerneinheit zum Web-Experimentieren
Christoph Neuhaus Esther Kaufmann
University Zurich
Ulf-Dietrich Reips
Institute of Psychology, University Zurich |
Die Wirkungsweise unterschiedlicher Incentivierungssysteme auf Rekrutierungserfolg und Stichprobenqualität
Anke Müller-Peters
Imafo GmbH, Bochum
Oliver Kern
University of Cologne
Holger Geißler
psychonomics AG, Cologne
|
Social network effects as stimuli for active user participation in electronic groups? An empirical test of different theories with the help of academic Internet Discussion Groups
Uwe Matzat Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology (ICS), Department of Sociology, University of Groningen
|
The Digitization Center (GDZ) of Goettingen State and University Library: bringing primary (print) resources online
Norbert Lossau
Lower Saxony State and University Library, Goettingen
|
|
16.30
|
Navigations- und Lerneffekte der Linkgestaltung im Web
Wolfgang Schweiger
Institute for Journalism and Media Research, University Zurich
|
Pros and cons of between- versus within-factorial designs in Web experiments
Michael H. Birnbaum
Department of Psychology, California State University, Fullerton
Ulf-Dietrich Reips
Institute of Psychology, University Zurich
|
New Media and the Post-Human Self: An alternative account of the relationship of technology to the individual in the self
encountered in interpersonal communications using new media
Marcus Leaning Department of Media Arts,
University of Luton
|
Suche im Internet hoffnungslos? Konzepte zur Erschließung fachrelevanter wissenschaftlicher Internet-Angebote
Heike Neuroth
Lower Saxony State and University Library, Goettingen
|
|
17.00 | Final Discussion |
|
18.00 | End of GOR 2001 |
|
|
 |
|
|
|