GOR-01: Program  

  Abstracts of GOR 2001  

    Wednesday, May, 16th 2001  

TimeProgram

ab 19.00Get together
Mr. Jones
Goetheallee 8
Early-Bird-Check-In

    Thursday, May, 17th 2001  

8.00Check-In

9.00Opening remarks

9.30Keynote speech
Katelyn McKenna

10.15Coffee Break

  Individual Differences Online
(Language: English)
E-commerce
(Language: German)
Market Research
(Language: German/English)
Basic Research
(Language: German)

  Chair
Tom Buchanan
Oliver Wilhelm
Chair
Günter Silberer
Thorsten Wilhelm
Chair
Bernad Batinic
Wolfgang Bandilla
Chair
Kai Sassenberg

10.45 Platform-dependent biases in Online Research: Do Mac users really think different?
Tom Buchanan
Department of Psychology,
University of Westminster, London
Ulf-Dietrich Reips
Institute of Psychology, University Zurich
Forschungsthema E-commerce
Günter Silberer
Department of Marketing and Trade, Georg-August-University Goettingen
How The Internet Will Kill Three Of The Four Ps Of Marketing (And How Market Research Will Be Subsequently Changed Forever)
William H. MacElroy
Modalis Research, Inc., San Francisco
Moderationsvortrag
Kai Sassenberg
Institute for Psychology, Friedrich Schiller University Jena

11.15 Online Testing of Business Administration Knowledge
Andreas Grösler
Oliver Wilhelm

Department of Psychology, Georgia Institute of Technology, Atlanta
Wirkungen von Orientierungshilfen auf das Shoppingverhalten und Shoppingerleben bei Webnovizen
Miriam Yom
eResult GmbH - eCommerce Research & Consulting, Göttingen
Die Qualität von Online Panels - ein Methodentest
Michael Hoppe
Ipsos Deutschland GmbH, Hamburg
Feldforschung in Multiplayer-Onlinespielen
Timo Baur
Ludwig-Maximilians-University Munich
Castulus Kolo
Ludwig-Maximilians-University Munich

11.45 Social desirability in online studies: Personal and motivational factors
Joachim Stöber
Institute for Psychology, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg
Ulf-Dietrich Reips
Institute of Psychology, University Zurich
Esther Kaufmann
University Zurich
André Hahn
Pixelpark AG, Berlin
Nutzungsmotive, Erwartungen und Zufriedenheit von Mitgliedern einer Virtuellen Community
Bernd Kreuels
Daniela Lobin
Department of Marketing, University Dortmund
Möglichkeiten und Grenzen der Online-Forschung mit Virtuellen Realitäten - dargestellt am Conjoint Measurement im Produkttest
Andera Gadeib
Dialego Online Market Research GmbH, Aachen
Auspraegung des Flow- Erlebnis beim Internetsurfverhalten in Abhaengigkeit von persoenlichen und situativen Faktoren
Robert Tzanetakis
University of Vienna

12.15Lunch Break

13.00Poster Session

14.30 Validity of online obtained self-report data: Social desirability as a means for validation
Thomas Rodenhausen
MediaTransfer Netresearch and Consulting AG, Hamburg
Email für das Handy: SMS-Nutzung durch Jugendliche
Joachim Höflich
Universität Erfurt
Patrick Rössler
Forschung mit dem Internet über das Internet: Positionierung von E-Mail im Wettbewerb mit anderen Kommunikationsmedien
Michael Jaekel
INRA Deutschland GmbH, Mölln
Manuel Uhlitzsch
WEB.DE AG, Karlsruhe
Rainer Wilkens
update GmbH, Moerfelden-Walldorf
Internetsucht: Befunde aus vier Online-Studien
André Hahn
Pixelpark AG, Berlin
Matthias Jerusalem
Institute for Educational Paedagogy and Paedagogical Psychology and Health Psychology, Humboldt-University Berlin

15.00 Testing intellectual giftedness on the Web: Development of a new Figural Matrices Test - online versus paper-and-pencil-version
Franzis Preckel
Helge Thiemann
Psychological Institute IV, Westfaelische Wilhelms-University Muenster
Konvergenz als Erfolgsrezept - Die Verknüpfung von Internet und TV-Inhalten aus Sicht von Machern und Usern
Sabine Trepte
Institute for Journalism and Communications Research, University of Music and Theater, Hannover
Kids, das schwarze Loch der Marktforschung
Susanne Maisch
EarsandEyes GmbH, Hamburg
Trendsetter im Internet
Bernad Batinic
Department for Economic and Socialpsychology, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg

15.30 Coffee Break

16.00 WWW-based Studies on Construct Validity of Cognitive Failure Questionnaires
Michael Witthöft
Department of Psychology II, University of Mannheim
Oliver Wilhelm
Department of Psychology, Georgia Institute of Technology, Atlanta
Von Software zu Webware: Web- Usability Engineering
Knut Polkehn
Institute for Psychology, Humboldt-University Berlin
Dimensionen der Wirkung von Websites- oder warum Usability allein zu kurz greift
Holger Geissler
Horst Müller-Peters
psychonomics AG, Cologne
Ethische Aspekte einer Online-Befragung
Martin Weichbold
Institute for Cultural Sociology, Paris-Lodron- University Salzburg
Anne Siegetsleitner
Research Unit for Applied Ethics, Paris-Lodron-University Salzburg

16.30 Discussion Methodentest unter Einsatz von Macromedia-FLASH-Technologie
Werner Hemsing
Globalpark GmbH, Hürth
Sprachunterstuetzung bei WWW-Befragungen: Ergebnisse eines Methodenexperimentes
Axel Theobald
Rogator AG, Nürnberg
Nonresponse-Probleme bei der Rekrutierung von Online-Samples durch CATI-Screening
Marc Deutschmann
Sociology Department, Gerhard-Mercator-University, Duisburg

17.00 Discussion
VISAM. A Methodology for an internet-based early warning system
Daniel Diemers
Institute for Sociology, University of St. Gallen
 
 
 
 

17.30-
18.30
Information Event
"Quality Management Standards for Online Research" - Event Organization: ADM, ASI, BUM and DGOF
Panel Discussion
(Language: German)

"Society and New Media - Aspects of Interaction"
Prof. Dr. Gerhard Banse
Research Center Karlsruhe GmbH
Institute for the Assessment of Technological Consequences and System Analysis (ITAS)

Dr. Barbara Grüter
Medienmanagement und Economy, Fachhochschule Bremen

Dr. Wolfgang Prinz
GMD - Research Center Information Technology GmbH, St. Augustin

Kai Wacholder
Ingenium Institute, Kassel

20.00GOR Dinner (Mensa am Turm)

22.00GOR Party (electroosho)
Weender Str. 38

    Friday, May, 18th 2001  

ZeitProgrammpunkt

  Learning and & Teaching
(Language: German/English)
WebbExp: Web-based Experimentation
(Language: German/English)
Computer-mediated Communications in Organizations
(Language: German/English)
Basic Research
(Language: German/ English)

  Chair
Friedrich W. Hesse
Ralf Stockmann
Chair
Ulf-Dietrich Reips
Chair
Margarete Boos
Sonja Utz
Chair
Johannes Naumann
Lorenz Gräf

9.30 Lehren und Lernen im virtuellen Raum
Friedrich W. Hesse
Institute for Knowledge Media (IWM), Eberhard-Karls-University Tuebingen
Web-Experimente zum ersten Eindruck der Personenwahrnehmung
Jochen Musch
Katja Ehrenberg
Jan Mierke

Psychological Institute, Rheinische Friedrich-Wilhelms-University Bonn
Introduction
Margarete Boos
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen
Measuring Web Site Personas
Scarlett Li Lam
Department of Marketing, University of California at Berkeley
John G. Myers

10.00 Online-Lernmaterialien in der Hochschullehre: Wie Studierende sie nutzen und beurteilen - Ergebnisse einer Evaluationsstudie
Ulrike Creß
Beatriz Barquero
Friedrich W. Hesse

Institute for Knowledge Media (IWM), Eberhard-Karls-University Tuebingen
Das Internet als Gegenstand der Kommunikation zwischen Experten und Laien. Eine Experimentalreihe im Internet
Matthias Nückles
Department of Paedagogical Psychologie, Albert-Ludwigs-University Freiburg
Rainer Bromme
Psychological Institute III, Westfaelische Wilhelms-University Münster
Verbalisierung sozioemotionaler Inhalte und der Aufbau von Freundschaften in virtuellen Gemeinschaften
Sonja Utz
Department of Social Psychology, Free University of Amsterdam
New Directions of Internet Research
Moses A. Boudourides
Computer Technology Institute and Department of Mathematics, University of Patras

10.30 Die virtuelle Hochschule - an der Klientel vorbei? Ein studierendebezogener Ansatz am Beispiel von Stud.IP
Ralf Stockmann
Institute for Journalism and Communications Studies, Georg-August-University Goettingen
WEXTOR: A Web experiment generator
Ulf-Dietrich Reips
Institute of Psychology, University Zurich
Christoph Neuhaus
Universität Zurich
Stereotypenentwicklung in CvK
Kai J. Jonas
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen
LOGPAT - ein webbasiertes Tool zur Analyse von Navigationsverläufen in Hypertexten
Stephan Noller
humanIT GmbH, St. Augustin
Johannes Naumann
Psychological Institute, University of Cologne
Tobias Richter
University of Cologne

11.00Coffee Break

11.30Keynote Speech
Tom Postmes

12.15Lunch Break

13.30 Individualization of distance education through adaptation. Adaptive assessment
Elena M. Osipova
Interdisciplinary Center for Advanced Professional Education, Saint-Petersburg State University
WWW-Surveys: Erhöhung der Bearbeitungsquote durch Frageborgengestaltung
Michael Rager
Martin Weichbold

Institute for Cultural Sociology, Paris-Lodron University Salzburg
Wer wir sind und wie wir sind: Anonymität und explizite Normen als Prädiktoren von sozialem Einfluss in CMC
Kai Sassenberg
Institute for Psychology, Friedrich Schiller University Jena
Margarete Boos
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen
Optimierung von WWW-Umfragen: Three years after
Lorenz Gräf
Globalpark GmbH, Huerth

14.00 Netzgestützte Trainings - the best of both worlds?
Roland Mangold
Chair Psychology III, University Mannheim
Technique and application of measuring reaction time using Java-Applets: How to improve online marketing research by social cognition-based measures in Web experiments
Jan Eichstaedt
University of the Armed Federal Forces, Hamburg
ComRelax - ein internetbasiertes adaptives Stressbewältigungstraining für Menschen an Büroarbeitsplätzen
Anett Heinicke
Jörg Schumacher

Institute for Applied, Clinical and Health-Psychology, University Leipzig
Offline-rekrutierte Access-Panels als "Königsweg" der panelbasierten Online-Forschung? Erkenntnisgewinne durch das "Dialego-Repräsentativpanel"
Martin Weßels
Matthias Zimmermann
Dialego Online Market Research GmbH, Aachen

14.30 Entwicklung und Evaluation eines Online-E-Mail-Trainings
Anne-Katrin Bauss
Georg-August-Universität Götingen
Kai J. Jonas
Margarete Boos
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen Kai Sassenberg
Department of Sozialpsychology, Friedrich-Schiller-University Jena
Intuitives Wissen über das Pendelgesetz: ein Zeitschätzungsexperiment in Labor und Web
Andrea Frick
Horst Krist
Susanne Huber
Ulf-Dietrich Reips

Institute of Psychology, University Zurich
The Internet Fluency: Instrument Development and Results
Ulla K. Bunz
Communication Studies, University of Kansas
Kontexteffekte bei der Online-Messung computerbezogener Einstellungen
Johannes Naumann
Psychological Institute, University of Cologne

15.00Coffee Break

15.30 Das experimentalpsycho-logische Praktikum im Labor und WWW
Michael Hildebrandt
Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen
Herbert A. Meyer
Psychological Department, University Kassel
Dietmar Janetzko
Institute for Computer Sciences and Society, Albert-Ludwigs-University Freiburg
Gratifikation im Online Panel: Ein Experiment zu Art, Höhe und Stückelung eingesetzter Incentives
Anja S. Göritz
Department of Economic and Socialpsychology, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg
Electronic Weak Ties in Network Organization
Natalia V. Papakyriazis
Computer Technology Institute, Athens
Moses A. Boudourides
Computer Technology Institute and Department of Mathematics, University of Patras
Modellfreie Erhebungsverfahren im Internet am Beispiel von Cognitive Mapping Studien
Andrea Müller
Kai J. Jonas
Margarete Boos

Georg-Elias-Mueller Institute for Psychology, Georg-August-University Goettingen

16.00 Lehren mit Flash: eine WWW-basierte Lerneinheit zum Web-Experimentieren
Christoph Neuhaus
Esther Kaufmann

University Zurich
Ulf-Dietrich Reips
Institute of Psychology, University Zurich
Die Wirkungsweise unterschiedlicher Incentivierungssysteme auf Rekrutierungserfolg und Stichprobenqualität
Anke Müller-Peters
Imafo GmbH, Bochum
Oliver Kern
University of Cologne
Holger Geißler
psychonomics AG, Cologne
Social network effects as stimuli for active user participation in electronic groups? An empirical test of different theories with the help of academic Internet Discussion Groups
Uwe Matzat
Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology (ICS), Department of Sociology, University of Groningen
The Digitization Center (GDZ) of Goettingen State and University Library: bringing primary (print) resources online
Norbert Lossau
Lower Saxony State and University Library, Goettingen

16.30 Navigations- und Lerneffekte der Linkgestaltung im Web
Wolfgang Schweiger
Institute for Journalism and Media Research, University Zurich
Pros and cons of between- versus within-factorial designs in Web experiments
Michael H. Birnbaum
Department of Psychology, California State University, Fullerton
Ulf-Dietrich Reips
Institute of Psychology, University Zurich
New Media and the Post-Human Self: An alternative account of the relationship of technology to the individual in the self encountered in interpersonal communications using new media
Marcus Leaning
Department of Media Arts, University of Luton
Suche im Internet hoffnungslos? Konzepte zur Erschließung fachrelevanter wissenschaftlicher Internet-Angebote
Heike Neuroth
Lower Saxony State and University Library, Goettingen

17.00Final Discussion

18.00End of GOR 2001
D.G.O.F. Home
GOR
Aktuelles
GIR-L


  GOR 2001
  Call for papers
  > Program
  Accommodation
  Contributors
  Registration
  Travel tips
  Sponsors