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Autor(in): Balzer,
Lars
Institution: Universität Koblenz-Landau
E-Mail: balzer@rhrk.uni-kl.de
Session 20: Methodeneffekte
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: Internet-Usage
within a Delphi-study
Abstract English: The Delphi-method is a structured expert
questioning, which goal it is to find solutions for complex
problems with the help of all the contributions of all persons
involved. For this purpose experts of a certain field are asked
to take part in a first questioning about a special problem.
All the statements are evaluated by the researcher and all the
results (as group-opinions) are reported to the experts. Under
the influence of the group judgement the experts are requested
to take part in a second questioning, then they get another
feedback about the results etc. This happens until a consent
concerning the problem definition is reached and/or until the
opinions do not change any more. The experts remain anonymous
among themselves and often towards the researcher.
In more recent time the internet is discovered as a tool for
the Delphi method, since one promises oneself among other things
an easier access to an expert sample.
This talk reports about the experiences and the log file analyses
of an on-line Delphi called "How do we succeed within evaluation
studies?" and discusses among other things the following
problems:
· How easy is it to find experts within the internet?
· How can one affect the response rates?
· Is the possibility to interrupt and continue the survey
later on used by the experts?
· How is the connection between expert status and stopping
the participation within a questioning?
· How is the connection between expert status and stopping
the participation over the different questionings?
· What can we learn for future on-line Delphi studies
in detail and for on-line surveys in general?
Title Deutsch: Die Nutzung des Internet im Rahmen einer
Delphi-Studie
Abstract Deutsch: Bei der Delphi-Methode handelt es sich
um eine strukturierte Expertenbefragung, deren Ziel es ist,
aus jedem einzelnen Beitrag aller beteiligten Personen Lösungen
für komplexe Probleme zu erarbeiten. Zu diesem Zweck werden
dabei Experten eines bestimmten Inhaltsbereiches gebeten, in
einer ersten Befragungsrunde zu einem bestimmten Problem Stellung
zu nehmen. Diese Stellungnahmen werden vom Untersuchungsleiter
ausgewertet und deren Ergebnisse werden den Experten als Gruppenurteile
zurückgemeldet. Unter dem Einfluss der zurückgemeldeten
Gruppenurteile werden die Experten erneut zur Stellungnahme
aufgefordert, eine erneute Ergebnisrückmeldung erfolgt
usw. Dies geschieht solange, bis ein Konsens bezüglich
der Problemstellung erreicht ist bzw. bis sich das Urteil der
Experten nicht mehr ändert. Die Experten bleiben dabei
untereinander und oft auch dem Untersuchungsleiter gegenüber
anonym.
In neuerer Zeit wird für die Delphi-Methode auch das Internet
als Instrument entdeckt, da man sich hiermit u.a. einen leichteren
Zugang zu einer Expertenstichprobe verspricht.
Dieser Beitrag berichtet von den Erfahrungen und Logfile-Analysen
eines online-Delphis mit dem Titel "Wie werden Evaluationsstudien
erfolgreich?" und behandelt u.a. folgende Problemstellungen:
· Wie ist eine Expertengruppe über das Internet
zugänglich?
· Wie kann man die response-Raten beeinflussen?
· Wird die Möglichkeit, eine Befragung unterbrechen
und später wieder aufnehmen zu können, genutzt?
· Wie ist der Zusammenhang zwischen Expertenstatus und
Abbruch-Quoten innerhalb einer Befragungsrunde?
· Wie ist der Zusammenhang zwischen Expertenstatus und
Abbruch-Quoten über die verschiedenen Befragungsrunden
hinweg?
· Was kann man für zukünftige online-Delphis
im Besonderen und online-Befragungen im Allgemeinen lernen?
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Autoren: Bamert, Thomas; Ergenzinger,
Rudolf
Institution: Universität Zürich
E-Mail: thomas.bamert@ifbf.unizh.ch
Session 15: Web-Site Analyse
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: User and Non-user Behaviour
- Illustrated by the largest Internet Retailer
Abstract English: The intensified business competition,
brought about by the globalization of trade and deregulation,
and the advent of information technologies, most recently exemplified
by the Internet, have dramatically changed the structure of
corporations and have catapulted intangibles into the role of
the major value driver of business in developed economies.
The operational activities also in the marketing field will
be coordinated differently then in the past. In the last ten
years brands received an augmented attention, frequently with
the perception that brands are the most important asset for
a firm. The possession of brands is a commercial impact for
a company and one of the keys for higher prices. This higher
price stands for more steadiness. A proof for that are the published
rankings of brand equity from global firms. These rankings focuses
not only on the consumer brands but also on service brands as
McDonald's or Internet brands as google. For example google
was marked as the "brand of the year" 2002 from Interbrand.
The outcome of this is an augmented meaning of Internet brands
and lead to the conclusion that Internet brands should not be
neglected as a value component for the firm and the customer.
This study tries to show why and how users and nonusers from
a specific internet retailer have different opinions. Therefore
the brand equity, dimensions of brand equity and selected marketing
mix elements are compared. To explain these differences concepts
from the relationship marketing will be used.
Increasing revenues by internet retailers indicates that there
is a clear tendency to purchase through the internet and the
consumer should be more in the focus of interest. The findings
of this survey should give clues for a specific treatment of
customers and potential customers.
Students from the University of Zurich were interviewed with
a online survey. The examination is based on an already established
framework from Yoo, Donthu and Lee (2000) and would be adapted
for internet retail brands. There was a try to get all students
from the economic scientific faculty for an e-mail survey. But
only every ninth participant got the brand of the virtual retailer
and could express his opinion.
Title Deutsch: "User" und "Non-User"
Verhalten - Illustriert am Beispiel des grössten Internethändlers
Abstract Deutsch: Der Wandel im internationalen Wettbewerb,
hervorgerufen durch eine verstärkte Internationalisierung,
Globalisierung und durch die neuen Informations- und Kommunikationstechnologien,
hat nachhaltige Auswirkungen auf die Struktur und Koordination
von Unternehmen und lässt intangible Vermögenswerte
wie Marken zu den stärksten Wertetreibern einer Unternehmung
werden.
Dies führt dazu, dass die betrieblichen Aktivitäten
- auch im Marketing - grundlegend anders koordiniert werden
als früher. Insbesondere in den letzten zehn Jahren haben
nun Marken eine vermehrte Aufmerksamkeit erhalten, häufig
mit der Erkenntnis, dass Marken oft der mit Abstand wichtigste
Vermögensgegenstand von Unternehmen darstellen. Der Besitz
von Marken ist für das Unternehmen von wirtschaftlicher
Bedeutung und ermöglicht u.a. die Durchsetzung von höheren
Preisen, die für mehr Stabilität sorgen. Dies zeigen
die jeweils publizierten Markenwerte, die sich aber nicht nur
auf Konsumgüter fokussieren, sondern auch vermehrt bei
Dienstleistungen wie zum Beispiel McDonald's oder bei Internetmarken
wie Google auftreten. So wurde Google von Interbrand zur "Marke
des Jahres" 2002 gewählt.
Daraus resultiert eine zunehmende Bedeutung von Internetmarken
und führt zur Aussage, dass Internetmarken auch zu einer
nicht vernachlässigenden Wertkomponente für Unternehmen
und Konsumenten werden.
Die vorliegende Untersuchung versucht zu zeigen, wie und warum
sich "User" und "Non-User" eines bestimmten
Internethändlers in ihren Werturteilen unterscheiden. Dabei
werden der Markenwert, die Dimensionen des Markenwerts und ausgewählte
Marketing-Mix Instrumente untersucht. Um diese Unterschiede
zu klären, werden Konzepte aus dem Relationship Marketing
herangezogen.
Die steigenden Umsätze des Internethandels zeigen, dass
eine klare Tendenz zum Einkaufen über das Internet besteht
und der Konsument immer mehr an Bedeutung gewinnt. Die Erkenntnisse
der Untersuchung sollen Anhaltspunkte für die spezifische
Behandlung von Konsumenten und potenziellen Konsumenten geben.
Studierende der Universität Zürich wurden dafür
mit Hilfe eines Online-Survey befragt. Die Untersuchung geht
auf ein bereits etabliertes Framework im Konsumgüterbereich
von Yoo, Donthu und Lee (2000) zurück und wurde speziell
für Internethandelsmarken erweitert. Dabei wurde eine Vollerhebung
der Studierenden der Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät
mittels E-Mail-Befragung angestrebt, wobei nur jedem neunten
Befragten (n'th visit) die Marke des virtuellen Händlers
präsentiert wurde und er seine Meinung äussern konnte.
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Autor(in): Barjak, Franz
Institution: Fachhochschule Solothurn Nordwestschweiz
E-Mail: franz.barjak@fhso.ch
Session 22: Internet & Wissenschaft
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: On the integration of
the Internet into science communication
Abstract English: The Internet has changed science in
multiple ways, for instance through broadening the access to
scientific data and information, offering new channels of social
communication such as e-mail, chat or on-line conferences, or
facilitating large scale scientific collaborations by means
of specific collaboration tools. Already in the mid nineties
a debate has started on how the Internet would affect science
communication. New communication models have been presented
reaching from a mere modernised version of the traditional science
communication model which had evolved over the last two hundred
years to transformed and totally new models of so-called "collaboratories"
(see e.g. Crawford, Hurd and Weller 1996; Hilgartner 1995).
The debate has produced extremely technology-optimistic positions
such as the opinion that "anything not on the Web will
be neglected" (Odlyzko 2001) as well as rather sceptic
statements on the extent to which scientific disciplines are
willing to change their differing communication conventions
(e.g. Kling and McKim 2000). The proposed paper carries out
a stock taking of Internet use for scientific communication
at the current point in time.
This stock taking is based on a survey on the Internet use in
five scientific disciplines (astronomy, chemistry, computer
science, economics, and psychology) and seven European countries
(Switzerland, Germany, Italy, UK, Ireland, the Netherlands,
and Denmark) which was carried out in the summer of 2003. The
dataset consists of more than 1,400 scientists carrying out
R&D in the listed disciplines and countries. The data permits
a detailed assessment of the integration of Internet applications
into science communication. The analysis answers in particular
two sets of questions:
1. How do scientists use the Internet to collect data and retrieve
information as inputs to scientific work? What factors determine
whether scientists use the Internet or traditional methods,
e.g. what are the roles of age and professional experience,
computer literacy, and the scientific discipline?
2. How do communication models differ between scientific disciplines?
What is the role of the Internet for the diffusion of research
results among different scientific communities?
Title Deutsch: Zur Integration des Internets in die
Wissenschaftskommunikation
Abstract Deutsch: Das Internet hat die Wissenschaft in
vieler Hinsicht verändert, beispielsweise dadurch, dass
es den Zugang zu wissenschaftlichen Daten und Informationen
verbreitert, neue Kanäle für soziale Kommunikation
wie e-Mail, Chat oder On-line-Konferenzen bietet oder groß
angelegte wissenschaftliche Kooperationen mittels spezieller
Kooperationstools erleichtert. Bereits in der Mitte der 90er
Jahre hat eine Diskussion zu den Effekten des Internets auf
die Wissenschaftskommunikation begonnen. Neue Kommunikationsmodelle
wurden präsentiert, die von einer lediglich modernisierten
Version des traditionellen Kommunikationsmodells der Wissenschaft,
das sich über die letzten 200 Jahre herausgebildet hat,
bis zu transformierten und völlig neuen Modellen der so
genannten "Kollaboratorien" reichen (vgl. Crawford,
Hurd und Weller 1996; Hilgartner 1995). Die Debatte hat außerordentlich
technologie-optimistische Positionen produziert, wie etwa die
Einschätzung, dass "alles, was nicht auf dem Web ist,
vernachlässigt werden wird" (vgl. Odlyzko 2001), ebenso
wie eher skeptische Aussagen zum Ausmaß, in dem wissenschaftliche
Disziplinen bereit sein werden, ihre unterschiedlichen Kommunikationskonventionen
zu ändern (z.B. Kling und McKim 2000). Der vorgeschlagene
Aufsatz nimmt eine Bilanzierung der Internetnutzung für
die wissenschaftliche Kommunikation zum heutigen Zeitpunkt vor.
Diese Bilanzierung gründet auf einer Befragung zur Internetnutzung
in fünf wissenschaftlichen Disziplinen (Astronomie, Chemie,
Informatik, Ökonomie, Psychologie) und sieben europäischen
Ländern (Schweiz, Deutschland, Dänemark, Italien,
Irland, Niederlande und Großbritannien), die im Sommer
2003 durchgeführt wurde. Der Datensatz besteht aus mehr
als 1400 Wissenschaftlern, die in den genannten Disziplinen
und Ländern forschen. Die Daten gestatten eine detaillierte
Erfassung der Integration von Internetanwendungen in die Wissenschaftskommunikation.
Die Analyse beantwortet insbesondere zwei Fragenkomplexe:
1. Wie nutzen Wissenschaftler das Internet, um Daten und Informationen
als Inputs für wissenschaftliche Arbeit zu sammeln? Welche
Faktoren determinieren, ob Wissenschaftler das Internet oder
traditionelle Methoden nutzen, welche Rollen spielen beispielsweise
Alter und Berufserfahrung, Computerkenntnisse und die wissenschaftliche
Disziplin?
2. Wie unterscheiden sich Kommunikationsmodelle zwischen wissenschaftlichen
Disziplinen? Welche Rolle spielt das Internet für die Diffusion
von Forschungsergebnissen in verschiedenen Wissenschaftscommunities?
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Autor(in): Batinic, Bernad
Institution: Universität Erlangen-Nürnberg
/ Universität Marburg
E-Mail: Bernad.Batinic@wiso.uni-erlangen.de
Session 14: Respondenten-Motivierung
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: Determinants
of participation in online access panels
Abstract English:
Title Deutsch: Determinaten der Teilnahmebereitschaft
in Online-Panels
Abstract Deutsch: Ziel der Studie ist die Überprüfung
von Einflußfaktoren auf die Rücklauf- und Abbruchquote
in Online-Panels. Hierzu wurden 67 Online- Umfragen, die in
vier Online-Panels zwischen den Jahren 2000 und 2003 durchgeführt
wurden, auf Basis von mehreren Merkmalsdimensionen miteinander
verglichen. Nämlich der Gratifikationsform (Bonuspunkte,
Verlosungen und Ergebnisberichte), dem Untersuchungszweck (wissenschaftlich
versus kommerzielle Befragung) und der Feldzeit in Tagen. Die
Abbruchquote wurde darüber hinaus in Beziehung zur Befragungsdauer
gesetzt. Die durchschnittliche Rücklaufquote über
alle untersuchten Online-Umfragen hinweg betrug 71,7 Prozent
(N = 56.348). Die Abbruchquote lag im Durchschnitt bei 2,3 Prozent
(n = 1.311). Auf Basis von Regressionsanalysen zeite sich, dass
bedeutend für die Rücklaufquote die Untersuchungsthematik
ist. Online-Panelisten nehmen hierbei eher an wissenschaftlichen
als an kommerziellen Umfragen teil. In einem statistisch signifikant
positiven Zusammenhang zur Abbruchquote stehen die Untersuchungsdauer
und die Gratifikation der Befragungsteilnehmer mit Hilfe von
Verlosungen.
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Autoren: Besselaar, Peter van den;
Oostveen, Anne-Marie
Institution: Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences
E-Mail: Peter.van.den.Besselaar@niwi.knaw.nl
Session 3: Elektronische Demokratie
& die Zivilgesellschaft
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: E-voting: participation,
turn out, and digital divide
Abstract English: 7. In this paper we report the results
of 14 experiments with an e-voting system, in five sites (two
municipalities, two community networks, and a trade union) in
four countries (Italy, UK, France, Finland) (1). We organized
in every site three subsequent voting sessions with the same
group of voters. Before the experiments we asked respondents
to complete a questionnaire, and the same was done after the
first and the third e-voting experiment. In the questionnaire
we asked about personal characteristics, such as the level of
computer literacy, and opinions about the role of ICT in society,
and questions related to usability of the system and trust in
the safety and secrecy of the voting technology. The field experiments
were held in winter and spring of 2003. In this paper we discuss
the following questions:
- Does the usability of and trust in the system influence the
use ( = participation in the ballot)?
- Does this change over time (learning effects)?
- What are the differences between different social groups,
and between countries; and is a digital divide visible?
- Finally, e-voting also enables longer voting periods. Do logfiles
of the voting sessions indicate that these longer voting periods
result in higher turnout? If so, for which types of voters?
Based on the data of two experiments, we found interesting results
(2, 3):
- the organizational dimensions of usability are rather weak,
- the trust in the secrecy (privacy) of the system is very low,
- this changes over time but not in a uniform way,
- usability, trust, and use are related to the digital divide,
- there is no relation between turnout and duration of the vote,
- that trust and usability seem to influence the outcomes.
We now are analyzing the full set of data. By answering these
empirical questions we aim to contribute to the understanding
of the effect of new information technologies and media on the
quality of the political process.
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Autor(in): Böhme, Rainer
Institution: TU Dresden
E-Mail: rb@reflex-studio.de
Session 14: Respondenten- Motivierung
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: The Effect of Motivating
Elements on Response Strategies in Online Surveys
Abstract English: The widespread use of online questionnaires
in survey research raises the need for systematic research on
the particularities of this new technology. This presentation
outlines the theoretical and practical consequences from three
combined online experiments (n = 968). As this research project
was set up only with the intention to study online response
behaviour, it provides answers to questions from multiple points
of view. At first, bivariate analyses uncover new results and
resolve contradictions in current research: The inclusion of
graphic features like coloured icon scales (in comparison to
numerical rating scales) and progress indicators lowers overall
dropout rates. In addition, the precision of progress estimation
was controlled as a 3-level factor (optimistic, pessimistic,
and realistic). This showed a higher impact on compliance than
the simple presence or absence of a progress indicator.
Secondly, the questionnaire design enables a verification of
cognitive theories of survey response. Krosnick and Alwin (1987)
distinguish between two basic response strategies, Optimizing
and Satisficing. Their theory predicts an intervening influence
of the individual motivation (in terms of cognitive effort)
on response effects. Several reactive and non-reactive indicators
(e.g. number of backups, response latency, and size of response-order
effects) were evaluated with multiple logistic regression models.
The results show that the offline approved model also leads
to a good explanation for online response behaviour. Within
this framework, a closer look at the treatments reveals that
motivating elements like icon scales and progress indicators
increase the overall willingness to participate but simultaneously
decrease the cognitive effort spent on the response task: Researchers
may pay for higher response rates with a loss in data quality.
Titel Deutsch: Einfluss motivierender
Elemente auf Antwortstrategien in Online-Befragungen
Abstract Deutsch: Der zunehmende Einsatz von Online-Fragebögen
in der Umfrageforschung steigert das Bedürfnis nach systematischen
Untersuchungen der Besonderheiten dieser neuen Technologie.
Der Vortrag skizziert die theoretischen und praktischen Konsequenzen
aus drei verknüpften Online-Experimenten (n = 968). Die
Studie wurde eigens zur Erforschung von Online-Fragebogeneffekten
angelegt und kann daher Forschungsfragen auf mehreren Betrachtungsebenen
beantworten. Erstens zeigen bivariate Analysen neue Befunde
und klären Widersprüche im bisherigen Forschungsstand:
Der Einsatz von grafischen Elementen, wie farbigen Icon-Skalen
(im Vergleich mit numerischen Rating-Skalen) und Fortschrittsanzeigen,
führt insgesamt zu weniger Dropouts. Gleichzeitig wurde
die Genauigkeit der Fortschrittsanzeige dreistufig variiert
(optimistisch, pessimistisch und realistisch). Dieser Faktor
hat offenbar einen stärkeren Einfluss auf die Teilnahmebereitschaft
als allein die An- oder Abwesenheit der Fortschrittsanzeige.
Zweitens ermöglicht das Fragebogendesign die Überprüfung
von kognitiven Theorien zur Beantwortung von Umfragen. Krosnick
und Alwin (1978) unterscheiden zwei grundlegende Antwortstrategien,
Optimizing und Satisficing. Ihre Theorie sagt einen intervenierenden
Einfluss der individuellen Motivation (im Form von kognitiver
Anstrengung) auf Antwort-Effekte voraus. Verschiedene reaktive
und nicht-reaktive Indikatoren (z.B. Anzahl der Rückschritte,
Antwort-Latenzzeiten und die Stärke von Reihenfolgeeffekten)
wurden mit Hilfe einer Serie logistischer Regressionsanalysen
ausgewertet. Die Ergebnisse zeigen, dass das offline bereits
bewährte Modell auch gut zur Erklärung des Teilnahmeverhaltens
bei Online-Befragungen geeignet ist. In diesem Rahmen deuten
genauere Analysen mit den experimentellen Faktoren darauf hin,
dass motivierende Elemente wie Icon-Skalen und Fortschrittsanzeigen
zwar die Teilnahmebereitschaft erhöhen, jedoch gleichzeitig
den kognitiven Aufwand bei der Beantwortung verringern: Forscher
erkaufen sich eine höhere Rücklaufquote oft durch
einen Verlust an Datenqualität.
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Autoren: Borg, Ingwer; Faulbaum, Frank
Institution: Center for Survey Research and Methodology
(ZUMA)
E-Mail: borg@zuma-mannheim.de
Session 5: Online-Mitarbeiter-Befragungen
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: Online and other methods
of data collection in employee surveys: A comparison
Abstract English: Employee and other kinds of surveys
in organizations are increasingly carried out as self-administered
surveys using online technologies like intra- or internet. The
decision whether more traditional (Borg 2003) or online methods
should be used must be based on a careful considera-tion of
the various dimensions determining the usefulness of the different
methods with respect to the concrete project. In fact, the application
of online data collection methods in employee sur-veys may circumvent
some of the methodological problems involved in other types
online sur-veys (Couper 2001, Deutschmann & Faulbaum 2001).
Nevertheless there remain some other im-portant problems. In
the presentation the various dimensions relevant for the decision
for or against a certain method are analyzed and concrete empirical
results comparing online surveys with other types of surveys
are given.
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Autor(in): Brand, Andreas
Institution: Universität Frankfurt
E-Mail: A.Brand@em.uni-frankfurt.de
Session 23: Online-Gruppen als Online-Gemeinschaften?
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: The structure and organisation
of the open source project KDE
Abstract English: The large-scale open source project
KDE is a worldwide group of IT-professionals who work on a joint
product primarily over the Internet. Their work, which is a
commons, is protected through special licences so that private
persons/companies will not be able to derive any proprietary
rights. The project is part of a big social movement around
this licence. In the project software (here: desktop software
for Linux/Unix-derivates and other applications), documentations
and translations are produced. The large-scale project is divided
into small and smallest subprojects. Communication and production
take place over the Internet. The most important means for communication
are mailing lists/chat systems. The versioning system is the
backbone of the production. Face-to-Face-meetings are seldom
but very important for the community.
The project participants are highly qualified, primarily male,
between 20 and 30 years old and are inhabitants of the industrial
nations, especially Germany. They contribute to the project
on a voluntary basis in their spare time and see their work
as a hobby.
The most important group of the large-scale open source project
is the inner circle of the developers which is a loosely coupled
group of long-time project participants without leading figures.
The members of the inner circle have a high reputation which
they have gained through constant work for the project (meritocracy).
They have important positions in the project such as project
leadership, release coordinator. They also have project maintaining
functions, i.e. they are responsible for the maintenance of
the important communication and production tools. A further
task of the inner circle is to keep the project together with
the help of sanctions. Moreover, it has to ensure that companies
comply with the licence agreement.
The whole project is characterized by cooperation and a common
interest. However, it is coordinated in a special kind of hierarchy
(meritocracy) and participants also compete for certain positions
within the project.
Titel Deutsch: Die Struktur und Funktionsweise
des Open Source-Projekts KDE
Abstract Deutsch: Bei dem Open Source-Großprojekt
KDE handelt es sich um eine weltweit verteilte Gruppe von IT-Professionals,
die gemeinsam ein Produkt über das Internet erstellen.
Das Produkt ist eine Allmende (commons) und wird dabei durch
spezielle Lizenzen vor privater Appropriation geschützt,
die diesen Produktionsmodus erst ermöglichen. Das Projekt
ist eingebettet in eine soziale Bewegung um die Lizenz und erstellt
neben Software (hier: Desktop-Software für Linux/Unix-Derivate
vglbar. Windows und weiterer Anwendungssoftware) auch Dokumentationen
und Übersetzungen. Das Großprojekt besteht aus kleinen
und kleinsten Subprojekten, in denen gearbeitet wird. Die Kommunikation
und Produktion erfolgt weitestgehend über das Internet,
wobei Mailinglisten/Chatsystem das Rückgrat der Kommunikation
und das Versionsmanagementsystem das Rückgrat der Produktion
der Community darstellen. Selten sind persönliche Treffen,
die dafür aber eine wichtige Bedeutung für die Community
erlangen.
Die Projektbeteiligten sind hoch qualifiziert, mehrheitlich
männlich, zwischen 20 und 30 Jahre alt und kommen überwiegend
aus den Industriestaaten, speziell Deutschland. Die Beteiligten
arbeiten überwiegend freiwillig in ihrer Freizeit an dem
gemeinsamen Produkt und betrachten dies als ihr Hobby.
Eine wichtige Gruppe im Open Source-Großprojekt ist der
innere Kreis der Entwickler, die eine lose gekoppelte Gruppe
langjähriger Projektbeteiligter ohne Leitfiguren darstellt.
Die Personen des inneren Kreises zeichnen sich durch Reputation
aus, die durch die ständige Arbeit für das Projekt
erlangt wird (Meritokratie). Die Personen aus dem inneren Kreis
haben größtenteils wichtige Posten inne, wie Projektleiter,
Releasekoordinator und andere projekterhaltende Posten zur Aufrechterhaltung
der Werkzeuge zur Kommunikation und Produktion. Der innere Kreis
ist dabei für den Zusammenhalt in der Community zuständig,
der durch Sanktionen hergestellt wird. Nach außen vertritt
der innere Kreis das Projekt und kontrolliert die Unternehmen
auf Einhaltung der speziellen Lizenzen.
Insgesamt herrscht Kooperation durch das gemeinsame Interesse
am Projekt. Dieses wird aber durch eine spezifische Form der
Hierarchie (Meritokratie) koordiniert. Wettbewerb um die Posten
existiert auch, hat aber einen geringen Einfluss.
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Autoren: Buchanan, Tom; Joinson, Adam
N.
Institution: University of Westminster
E-Mail: buchant@wmin.ac.uk
Session 1: Methodeneffekte
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: Are online-offline differences
in personality test scores due to increased self-disclosure?
Abstract English: There is considerable evidence that
online versions of existing offline psychological questionnaires
can have acceptable psychometric properties and be qualitatively
equivalent to offline versions. However, the score distributions
observed may often differ from accepted norms developed using
traditional versions of the tests. Additionally, a number of
studies have been performed where participants have been randomly
allocated to online or offline testing conditions. Again, differences
in score distributions have been observed.
This phenomenon has especially been noted in the context of
constructs related to negative affect (e.g. depression, anxiety,
neuroticism), but also for other measures (social desirability,
career preference). People tend to get higher scores on these
tests when completing them online than one would expect from
offline normative data or matched offline samples. One explanation
for this revolves around the "internet disinhibition"
effect, and the idea that increased anonymity may lead people
to disclose more sensitive information about themselves online.
In the current study, 61 undergraduate students were randomly
assigned to either online (web based, completed under conditions
of their choosing) or offline (individual, pencil and paper,
supervised) conditions. They completed measures of Neuroticism,
Social Desirability, two behavioural measures of self-disclosure
(based on the number of "sensitive" questions a person
chose to answer) and also indicated how identifiable they perceived
themselves to be.
Levels of self-disclosure did not differ significantly across
conditions using either measure. However, students in the online
condition scored significantly higher on Neuroticism, and also
(contrary to predictions) rated themselves as more identifiable.
These results suggest that online-offline differences in personality
test scores may occur for reasons other than increased self-disclosure.
Possible explanations of the current findings, and priorities
for further investigation will be discussed.
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Autoren: Buskirk, Trent D.; Steeh,
Charlotte
Institution: Eastern Virginia Medical School
E-Mail: buskirtd@evms.edu
Session 24: Respondenten- Motivierung
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: R U There? Using Text
Messaging as a method of contact in Wireless
Abstract English: The number of mobile telephone users
within the United States today exceeds 140 million. As the penetration
of mobile telephone subscribers increases over the next decade
in the United States, using mobile telephones as a mode of data
collection for sample surveys that have traditionally used only
fixed-land-line telephones will become essential. At the present
time, contacting individuals through cellular telephones is
a daunting challenge that requires numerous call attempts both
to locate working numbers and to reach potential respondents.
Even today, however, wireless phone technologies and services
may provide more efficient avenues for contacting wireless subscribers
other than simply calling them. The most promising of these
is text messaging because it can make contact with cell phone
users and deliver survey information as well.
In this paper we describe an experiment that
examines the effectiveness of using text messaging as the primary
mechanism for contacting wireless phone subscribers. The proposed
research grew from unsystematic attempts to use text messaging
in a 2003 national survey using a wireless phone number sampling
frame. The experiment to be reported here will compare response
rates to a short survey across six conditions: three ways of
contacting wireless subscribers for two major United States
providers with well developed text message tracking systems
but different cost structures. Specifically, the three methods
for contacting subscribers include: sending a text-message,
sending a message as an advance notice prior to calling and
calling directly without sending any kind of message (the control
condition). We will use two different providers to assess variation
in response rates across provider and to capture some of the
variation in text messaging penetration and cost in the United
States wireless market. We also assess whether using text messaging
to contact a sample of wireless subscribers increases the efficiency
of the wireless phone as a mode of administration for surveys
even under present conditions. The findings of this research
along with continual improvements in wireless phone technology
and services will better prepare us for the potentially changing
landscape of telephone surveys.
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Autoren: Csüllög, Krisztina;
Szabó, Csaba
E-Mail: csullog@vipmail.hu
Session 19: Online-Offline: Soziale
Netzwerke & Beziehungen
Beitragsgsart: Poster-Vortrag
Title English: The role of ICTs in
maintaining interpersonal relationships
Abstract English: This paper gives a summary of a survey
by which we make an empirical attempt to reveal the role of
Information and Communication Technologies (ICT) in the private
social network of a Hungarian town. The scope of the survey
is reduced to the personal, non-business interactions. The analysis
of the communication network is designed on multiple levels.
o n o ne hand, we can analyze o n the level of individuals who
have relationships, communicate with each other with different
frequency, use some kind of communication tools. o n the other
hand, the interactions itselves between these individuals can
also be the unit of the analyzis. For this two-level investigation
we have built two different tools for collecting information:
a personally administered questionnaire and a self-administered
communication diary. The questionnaire was aimed to investigate
the quality, the spacial extention and the density of the social
network. The self-administered diary enables us to register
every single private communication act of individual
during an entire week. Our basic aim is to discover the general
forms and structure of the communication networks, including
all sorts of communication. We attempt to define the typical
communication network forms and the groups that typically create
and maintain them. The communication networks of certain segments
will be identified by their particularities and the characteristics
of their structure.
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Autor(in): Dammer, Ingo
Institution: Kamm Consult
E-Mail: kammda@momed.de
Session 10: Neue Methoden der Internetforschung
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: Qualitative
Discussion Groups: An Online Contribution to Research Methods
Abstract English: Discussion groups make a versatile
for long-term and evaluative research if combined with qualitative
interpretation.
Questions and layout of the discussion group are designed according
to the customer's needs. The discussion group ("eMonitor
GuestBook") is then launched online, the target group is
asked to give their inputs. Through pre-arranged periods, the
customer receives interpretations of the input so far and, if
required, consulting concerning the discussion group's topics.
Thus, the customer is enabled to specify his questions as the
discussion group's proceedings go on and so to interactively
make his results more precise.
An example is used to explain the performance of this method.
Titel Deutsch: Qualitative
Foren: ein Online-Beitrag zur Forschungsmethodik
Abstract Deutsch: Foren sind ein originäres Instrument
der Online-Kommunikation. Verknüpft man sie mit einer fragestellungsbezogenen
qualitativen Auswertung, so entsteht ein vielfältig einsetzbares
Erhebungstool, das neue Perspektiven für Begleit- und Langzeitforschung
eröffnet.
Das Vorgehen in Kürze: Es wird ein mit dem Auftraggeber
hinsichtlich Fragestellung und Design abgesprochenes Forum ("eMonitor
GuestBook") ins Netz gestellt. Die Probanden-Zielgruppe
wird darüber informiert und gebeten, sich am Forum zu beteiligen.
In vorher vereinbarten Zeitabständen bekommt der Auftraggeber
Zwischenauswertungen der Forumsbeiträge und auf Wunsch
themenbezogene Beratung. Dadurch kann er modifizierend oder
weiterführend in das Forumsgeschehen eingreifen und so
die Ergebnisse interaktiv präzisieren. Die Möglichkeiten
dieses Verfahrens werden an einem Praxisbeispiel erläutert.
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Autoren: Deutskens, Elisabeth; Wetzels,
Martin; Ruyter, Ko de
Institution: University of Maastricht; University of
Technology, Eindhoven
E-Mail: ec.deutskens@mw.unimaas.nl
Session 14: Respondenten- Motivierung
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: Motivations underlying
the intention to participate in Internet-based research
Abstract English: The rapid growth of the Internet has
opened new opportunities for collecting and distributing research
information worldwide. Market researchers have long recognized
the advantages of Internet-based surveys, the most important
being lower costs and faster response (e.g., Schuldt and Totten,
1994; Ilieva, Baron and Healey, 2002). However, even though
more and more people are becoming increasingly familiar with
using the Internet, it is questionable whether the average respondent
is ready to participate in online research and what exactly
motivates respondents to participate in Internet-based research.
Therefore, this study investigates the motivations underlying
the intention to participate in online surveys. Clearly, the
motivation and intention to participate in an online survey
are determined by two key factors, namely the characteristics
of the study as well as the acceptance of the technology behind
online surveys. Firstly, certain characteristics of the survey
are important to stimulate respondents to participate, the most
important being the topic of the questionnaire as well as the
incentives used (e.g., Church, 1993; Heberlein & Baumgartner,
1978). Secondly, it is imperative to assess the potential respondents'
attitude towards the technology inherent in online questionnaires.
Hereby, researchers should also examine individual differences
with respect to some key personality traits such as self-efficacy
and innovativeness, which are crucial to explain why people
use a certain technology and participate in Internet-based research
(e.g. Agarwal & Prasad, 1998; Dabholkar & Bagozzi, 2002;
Venkatesh & Davis, 1996). Hence, in order to examine this
research question, we use a core model based on the Technology
Acceptance Model, and test for direct as well as moderating
effects of respondent traits (self-efficacy and innovativeness)
and situational factors (incentives and topic salience). The
data for this study was collected in Germany via a survey in
a face-to-face data collection. The data was analysed using
a Partial Least Square (PLS) Latent Path Model and our results
confirm that respondent and research-related factors are important
moderators of the acceptance of the technology and hence the
intention to participate in online surveys.
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Autoren: Donath, Thomas; Nordmeyer,
Claas-Friedrich; Geißler, Holger
Institution: psychonomics AG
E-Mail: thomas.donath@psychonomics.de
Session 10: Neue Methoden der Internetforschung
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: Online Experiments in
Commercial Market Research
Abstract English: Online experiments are widely used
nowadays in scientific research. However this methodological
approach is seldom found in commercial market and social research.
This surprises since online surveys are an ideal platform by
offering the chance to systematically vary stimulus material.
In this submission the methodological approach including some
general results for three online experiments carried out for
the group of the "Öffentlich-rechtlichen Versicherer"
is presented. Furthermore implications for the application of
online experiments in commercial market and social research
are drawn.
The first experiment's goal was the optimization of website
content featured on insurance sites. The stimulus material consisted
of different information pages with the topic "private
retirement insurance", in which pictures, text styles,
structure, and text amount varied. Approx. 250 people participated
in the experiment. The results show how information pages on
the internet should be designed in the insurance branch.
In the second experiment, a suitable and catching name for a
website had to be found. Stimulus material consisted of the
result page of a search engine, in which the different names,
contents, text lengths, and position of the entry were systematically
varied. Approx. 240 people participated in this experiment.
As a result, one favorite name could be clearly determined and
general recommendations in respect to search engine results
be given.
In the third experiment the optimal combination of picture and
text material for the product "occupational disability
insurance" was investigated. The stimulus material consisted
of website excepts which were fully randomized created. In respect
to text, the text style (e.g., "angst induction",
"hard facts", or "without reasons") as well
as text structure (continuous text, question-answer- and bullet-point-style)
were altered. Furthermore, the number of pictures (1, 2, or
3) and the picture motive (e.g., "young people in jobs",
"individual people", or "accident motives")
were varied. It was determined how the combination of text in
picture on insurance websites can be optimized and which effects
e.g. on text appeal, objectivity, and image can be expected.
As a conclusion the possibilities of online experiments in commercial
market and social research are presented and areas of application
beyond the insurance branch are pointed out.
Titel Deutsch: Online-Experimente in der kommerziellen
Marktforschung
Abstract Deutsch: In der wissenschaftlichen Forschung
sind Online-Experimente mittlerweile weit verbreitet. Dagegen
findet sich in der kommerziellen Markt- und Sozialforschung
dieser methodische Ansatz nur vereinzelt, obgleich die Durchführung
von Online-Befragungen die ideale Plattform hierfür darstellt,
indem systematische Variationen in Stimulusmaterialien vorgenommen
werden können. In diesem Vortrag soll das methodische Vorgehen
mit einigen allgemeinen Ergebnissen aus drei für die Gruppe
der Öffentlich-rechtlichen Versicherer durchgeführten
Online-Experimenten dargestellt werden. Des weiteren werden
Implikationen für den Einsatz von Online-Experimenten in
der kommerziellen Markt- und Sozialforschung gezogen.
Innerhalb des ersten Experiments stand die Optimierung des Contents
von Versicherungswebsites im Vordergrund. Als Stimulusmaterial
wurden verschiedene Informationsseiten zum Thema "Private
Rentenversicherung" verwendet, in denen Elemente wie Bilder,
Textstile, Strukturierung, und Textmenge variiert wurden. An
dem Experiment nahmen rund 250 Personen teil. Die Ergebnisse
liefern konkrete Aussagen darüber, wie Informationsseiten
im Internet für Versicherungen gestaltet werden sollten.
Im zweiten Projekt wurde ein Experiment durchgeführt, um
die Namensfindung für ein neues Versicherungsportal zu
erleichtern. Hierzu wurde als Stimulusmaterial die Ergebnisseite
einer Suchmaschine konstruiert, in der die Namensvorschläge,
Inhalte und Länge der Erklärungstexte, sowie Position
des Eintrags systematisch variiert wurden. An dem Experiment
nahmen rund 240 Probanden teil. Als Ergebnis konnte ein eindeutiger
Favorit ermittelt werden sowie allgemeine Empfehlungen zur Gestaltung
von Suchmaschineneinträgen gewonnen werden.
Im dritten Projekt wurde die optimale Zusammenstellung von Bild-
und Textelementen im Bereich der Berufsunfähigkeitsversicherung
untersucht. Als Stimulusmaterial dienten Websiteauszüge,
die vollständig randomisiert erstellt wurden. Textlich
variiert wurde der Stil (z. B. "Angstinduktion", "harte
Fakten" oder "ohne Begründung") sowie die
Strukturierung der Texte (Fließtext, Frage-Antwort- und
Bulletpoint-Stil). Weiterhin variiert wurde die Anzahl von Bildelementen
(1-3 Bilder) sowie die Motive (z. B. "junge Personen im
Beruf", "losgelöste Menschen" oder "Unfallmotive").
Als Ergebnis ließen sich eindeutige Richtlinien ableiten,
wie sich die Kombination aus Bild und Text optimieren lässt
und welche Effekte bspw. auf textliche Ansprache, Objektivität
und Image zu erwarten sind.
Zusammenfassend werden die Möglichkeiten von Online-Experimenten
in der kommerziellen Markt- und Sozialforschung dargestellt
und Anwendungsfelder über die Versicherungsbranche hinaus
aufgezeigt.
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Autor(in): Ellermann, Silvia
Institution: Universität Osnabrück
E-Mail: ellermann@i-vote.de
Session 3: Elektronische Demokratie
& die Zivilgesellschaft
Beitragsgsart: Vortrag
Title English:The application of online-systems
for voting
Abstract English: One can observe a steady increase in
the number of elections and votes held in public as well as
in private organisations. This requires an enormous amount of
organizational and logistic effort, let alone the amount of
time needed to cast one's vote at the ballot box. Therefore
particularly (private) businesses will be interested in carrying
out elections and votes via computers and the internet. This
is the task the Research Group Internet Voting is looking into.
Two examples will be used to illustrate and discuss limitations
and potential of online voting. During the works council election
of T-Systems CSM in 2002, 1777 people, equalling 51 % of voters,
cast their vote online (voting via either electronic polling
stations or their workplace). During the staff council election
at the Landesbetrieb für Datenverarbeitung und Statistik
(LDS) in Brandenburg in 2002, more than 500 people were asked
to cast their vote at electronic polling stations.
Using these two examples it will be demonstrated how elections
via the internet should be designed and organized in order to
meet the electoral requirements of secrecy of the ballot and
electoral freedom. The role of signature cards, encryption technologies
and the network design will be investigated. Adding to this
we will present our specific concept and illustrate how internet
voting was executed.
Furthermore, the sociological assessment will be considered.
In addition to the two elections attending observations as well
as group-discussions with the members of 7 election committees
were conducted at T-Systems CSM; at LDS a quantitative survey
of the voters plus a group discussion with the members of one
election committee was used for analysis purposes. This allowed
for validating the utility and usability of this new voting
process from different points of view (voters/election committee).
These results will also be presented and reviewed here.
Titel Deutsch: Die Nutzung von Online-Systemen zur Stimmabgabe
Abstract Deutsch: Sowohl in öffentlichen Körperschaften
als auch in privaten Gremien finden Wahlen und Abstimmungen
immer häufiger statt. Dieses erfordert einen enormen organisatorischen
und logistischen Aufwand, ganz abgesehen von der Zeit, die für
die den Gang zur Wahlurne benötigt wird. Aus diesem Grund
besteht gerade in den Unternehmen ein Interesse daran, Wahlen
und Abstimmungen über Computer und Internet durchzuführen.
Dieser Aufgabe hat sich die Forschungsgruppe Internetwahlen
angenommen.
Anhand von zwei Beispielen sollen die Grenzen und Möglichkeiten
von Online-Wahlen aufgezeigt und kritisch diskutiert werden.
Bei der Betriebsratswahl von T-Systems CSM 2002 haben 1777 Personen
und damit 51% der Wähler ihre Stimme online abgegeben (hier
war die Stimmabgabe über elektronische Wahllokale und vom
Arbeitsplatz aus möglich). Bei der Personalratswahl im
Landesbetrieb für Datenverarbeitung und Statistik (LDS)
in Brandenburg, waren 2002 mehr als 500 Personen aufgefordert,
im elektronischen Wahllokal zu wählen.
An diesen Beispielen soll gezeigt werden, wie Wahlen über
das Internet konzipiert und organisiert sein sollten, damit
sie den Anforderungen des Wahlrechts nach geheimer und freier
Stimmabgabe gerecht werden. Es wird erläutert, welche Rolle
dabei Signaturkarten, Verschlüsselungstechniken und die
spezielle Architektur des Sicherheitsprotokolls spielen. Dazu
werden wir unser Konzept vorstellen und zeigen, wie die Internetwahlen
umgesetzt wurden.
Auch das sozialwissenschaftliche Assessment soll nicht zu kurz
kommen. Zusätzlich zu den beiden Wahlen wurden bei T-Systems
CSM teilnehmende Beobachtungen während der Wahl und Gruppendiskussionen
mit 7 Wahlvorständen durchgeführt; beim LDS wurde
neben der Gruppendiskussion mit einem Wahlvorstand eine quantitative
Befragung der Wähler für die Analysen herangezogen.
Hierüber konnten Utility und Usability des neuen Wahlverfahrens
aus unterschiedlicher Sichtweise (Wähler/Wahlvorstand)
ermittelt werden. Auch diese Ergebnisse sollen hier vorgestellt
und diskutiert werden.
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Autoren: Escher, Christian; Hauser,
Frank
Institution: psychonomics AG
E-Mail: Christian.Escher@psychonomics.de
Session 5: Online-Mitarbeiter-Befragungen
Beitragsgsart: Vortrag
Title English: Online-
and offline-employee surveys in theory and practice
Abstract English:Prior to the planning of projects in
the field of employee surveys, principals more an more rely
on the question whether online data collection has more advantages
or disadvantages.
This contribution defines three key questions which are of relevance
when planning an online employee survey. These questions are
discussed by means of practical experience from the competion
"Best employers Germany 2003". Within this project
employees in about 120 German companies were surveyed, partly
online and offline.
The three key questions are:
a) Cost-effectiveness of online data collection
i. e. for which companies or project constellations is online
data collection advisable? In particular the different cost
structure of online and offline data collection is discussed.
b) Acceptance of online data collection
i. e. in which manner does the reponse rate differ when interviewing
online of offline? Which specific questions or fears occur on
the employees´ side? To answer these questions, inquiries
to employee hotlines provided during the survey period in different
companies were subjected to a qualitative analysis.
c) Reliability,
i. e. are results from online surveys comparable to results
from "traditional" employee surveys? What should be
kept in mind when comparing respective data from different sources?
In this contribution specific problems which are often overseen
when planning online employee surveys are addressed. Furthermore
measures are outlined which will help to ensure the success
of online surveys in companys or other organizations.
Titel Deutsch: Online- und Offline-Mitarbeiterbefragungen
in Theorie und Praxis
Abstract Deutsch: Vor der Planung von Mitarbeiterbefragungsprojekten
stellt sich auf Auftraggeberseite immer häufiger die Frage
der Vor- und Nachteile einer Online-Erhebung der Daten.
Dieser Beitrag definiert drei Kernfragestellungen, die bei der
Planung von Online-Erhebungen relevant sind, und die anhand
praktischer Erfahrungen u. a. aus dem Wettbewerb "Deutschlands
beste Arbeitgeber 2003" - in deren Rahmen Mitarbeiter-Stichproben
aus rund 120 deutschen Unternehmen teils online und teils offline
durchgeführt wurden - diskutiert werden:
a) Rentabilität der Online-Datenerhebung,
d. h. für welche Unternehmen bzw. Projektkonstellationen
lohnt sich eine Online-Erhebung? Hier wird insbesondere die
unterschiedliche Kostenstruktur von Online- und Offline-Erhebungen
diskutiert.
b) Akzeptanz der Online-Datenerhebung,
d. h. wie unterscheiden sich Rücklaufquoten online und
offline, und welche spezifischen Fragestellungen und Ängste
haben Mitarbeiter im Vorfeld von Online-Erhebungen? Im Rahmen
dieser Fragestellungen werden u. a. Anfragen an während
der Feldzeit geschaltete Mitarbeiter-Hotlines einer qualitativen
Analyse unterzogen.
c) Reliabilität,
d. h. sind die Ergebnisse von Online-Erhebungen grundsätzlich
mit "traditionellen" Mitarbeiterbefragungen (z. B.
auf postalischem Wege) vergleichbar? Was muss beim Vergleich
entsprechener Befragungsdaten beachtet werden?
In diesem Beitrag werden sowohl häufig in der Planung übersehene
Problembereiche von Online-Mitarbeiterbefragungen Wege aufgezeigt,
als auch Maßnahmen skizziert, mit denen gewährleistet
werden kann, dass Online-Erhebungen in Unternehmen und anderen
Organisationsformen erfolgreich verlaufen.
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