GOR-01: Program  

  Abstracts of GOR 2001  

     Wednesday, May, 16th 2001  

Time Program

from 19.00 Get together
"Mr. Jones"
Goetheallee 8
Early-Bird-Check-In

     Thursday, May, 17th 2001  

8.00 Check-In

9.00 Opening remarks

9.30 Keynote speech
Katelyn McKenna

10.15 Coffee Break

  Individual Differences Online
(Language: English)
E-commerce
(Language: German)
Market Research
(Language: German/English)
Basic Research
(Language: German)

  Chair
Tom Buchanan
Oliver Wilhelm
Chair
Günter Silberer
Thorsten Wilhelm
Chair
Bernad Batinic
Wolfgang Bandilla
Chair
Kai Sassenberg

10.45 Platform-dependent biases in Online Research: Do Mac users really think different?
Tom Buchanan
Department of Psychology,
University of Westminster, London

Ulf-Dietrich Reips
Department of Psychology, University of Zürich
Forschungsthema E-commerce
Günter Silberer
Department of Marketing and Trade, University of Göttingen
How the Internet will kill three of the four Ps of Marketing (and how Market Research will be subsequently changed forever)
William H. MacElroy
Modalis Research, Inc., San Francisco
Introduction
Kai Sassenberg
Department of Psychology, University of Jena

11.15 Online Testing of Business Administration Knowledge
Andreas Grösler
Oliver Wilhelm

Department of Psychology, Georgia Institute of Technology, Atlanta
Wirkungen von Orientierungshilfen auf das Shoppingverhalten und Shoppingerleben bei Webnovizen
Miriam Yom
eResult GmbH - eCommerce Research & Consulting, Göttingen
Die Qualität von Online Panels - ein Methodentest
Michael Hoppe
Ipsos Deutschland GmbH, Hamburg
Feldforschung in Multiplayer-Onlinespielen
Timo Baur
Castulus Kolo
University of Munich

11.45 Social desirability in online studies: Personal and motivational factors
Joachim Stöber
Department of Psychology, University of Halle-Wittenberg
Ulf-Dietrich Reips
Esther Kaufmann

Department of Psychology, University of Zürich
André Hahn
Pixelpark AG, Berlin
Nutzungsmotive, Erwartungen und Zufriedenheit von Mitgliedern einer Virtuellen Community
Daniela Lobin
Bernd Kreuels
Department of Marketing, University of Dortmund
Möglichkeiten und Grenzen der Online-Forschung mit Virtuellen Realitäten - dargestellt am Conjoint Measurement im Produkttest
Andera Gadeib
Dialego Online Market Research GmbH, Aachen
Ausprägung des Flow- Erlebnisses beim Internetsurfverhalten in Abhängigkeit von persönlichen und situativen Faktoren
Robert Tzanetakis
University of Vienna

12.15 Lunch Break

13.00 Poster Session

14.30 Validity of online obtained self-report data: Social desirability as a means for validation
Thomas Rodenhausen
MediaTransfer Netresearch and Consulting AG, Hamburg
Email für das Handy: SMS-Nutzung durch Jugendliche
Joachim Höflich
Patrick Rössler
University of Erfurt
Forschung mit dem Internet über das Internet: Positionierung von E-Mail im Wettbewerb mit anderen Kommunikationsmedien
Michael Jaekel
INRA Deutschland GmbH, Mölln
Manuel Uhlitzsch
WEB.DE AG, Karlsruhe
Rainer Wilkens
update GmbH, Moerfelden-Walldorf
Internetsucht: Befunde aus vier Online-Studien
André Hahn
Pixelpark AG, Berlin
Matthias Jerusalem
Department of Psychology, Humboldt-University Berlin

15.00 Testing intellectual giftedness on the Web: Development of a new Figural Matrices Test - online versus paper-and-pencil-version
Franzis Preckel
Helge Thiemann
Department of Psychology IV, University of Münster
Konvergenz als Erfolgsrezept - Die Verknüpfung von Internet und TV-Inhalten aus Sicht von Machern und Usern
Sabine Trepte
Institute for Journalism and Communications Research, University of Music and Theater, Hannover
Kids, das schwarze Loch der Marktforschung
Susanne Maisch
EarsandEyes GmbH, Hamburg
Trendsetter im Internet
Bernad Batinic
Department for Economic and Social Psychology, University of Erlangen-Nürnberg

16.00 WWW-based Studies on Construct Validity of Cognitive Failure Questionnaires
Michael Witthöft
Department of Psychology II, University of Mannheim
Oliver Wilhelm
Department of Psychology, Georgia Institute of Technology, Atlanta
Von Software zu Webware: Web- Usability Engineering
Knut Polkehn
Department of Psychology, Humboldt-University Berlin
Dimensionen der Wirkung von Websites- oder warum Usability allein zu kurz greift
Holger Geissler
Horst Müller-Peters
psychonomics AG, Cologne
Ethische Aspekte einer Online-Befragung
Martin Weichbold
Institute for Cultural Sociology, University of Salzburg
Anne Siegetsleitner

Research Unit for Applied Ethics, University of Salzburg

16.30 Discussion Methodentest unter Einsatz von Macromedia-FLASH-Technologie
Werner Hemsing
Globalpark GmbH, Hürth
Sprachunterstuetzung bei WWW-Befragungen: Ergebnisse eines Methodenexperimentes
Axel Theobald
Rogator AG, Nürnberg
Nonresponse-Probleme bei der Rekrutierung von Online-Samples durch CATI-Screening
Marc Deutschmann
Department of Sociology, University of Duisburg

17.00 Discussion
VISAM. A Methodology for an internet-based early warning system
Daniel Diemers
Department of Sociology, University of St. Gallen
 
 
 
 

17.30-
18.30
Information Event
(Language: German)

Room:

"Quality Benchmarks of Online Research"

Event Organization:
ADM, ASI, BUM, and DGOF

Panel Discussion
(Language: German)

Room: 126 (GEMI)

„Society and New Media – Aspects of Interaction“

Gerhard Banse
Research Center Karlsruhe GmbH
Institute for the Assessment of Technological Consequences and System Analysis (ITAS)

Barbara Grüter
Medienmanagement und Economy, Fachhochschule Bremen

Wolfgang Prinz
GMD – Research Center Information Technology GmbH, St. Augustin

Kai Wacholder
Ingenium Institute, Kassel


20.00 GOR Dinner (Mensa am Turm)

22.00 GOR Party (electroosho)
Weender Str. 38

     Friday, May, 18th 2001  

Zeit Sessions

  Learning and & Teaching
(Language: German/English)
WebbExp: Web-based Experimentation
(Language: German/English)
Computer-mediated Communications in Organizations
(Language: German/English)
Basic Research
(Language: German/ English)

  Chair
Friedrich W. Hesse
Ralf Stockmann
Chair
Ulf-Dietrich Reips
Chair
Margarete Boos
Sonja Utz
Chair
Johannes Naumann
Lorenz Gräf

9.30 Lehren und Lernen im virtuellen Raum
Friedrich W. Hesse
Institute for Knowledge Media (IWM), University of Tübingen
Web-Experimente zum ersten Eindruck der Personenwahrnehmung
Jochen Musch
Katja Ehrenberg
Jan Mierke

Department of Psychology, University of Bonn
Introduction
Margarete Boos
Department of Psychology, University of Göttingen
Measuring Web Site Personas
Scarlett Li Lam
John G. Myers
Department of Marketing, University of California at Berkeley

10.00 Online-Lernmaterialien in der Hochschullehre: Wie Studierende sie nutzen und beurteilen - Ergebnisse einer Evaluationsstudie
Ulrike Creß
Beatriz Barquero
Friedrich W. Hesse

Institute for Knowledge Media (IWM), University of Tübingen
Das Internet als Gegenstand der Kommunikation zwischen Experten und Laien. Eine Experimentalreihe im Internet
Matthias Nückles
Department of Psychology, University of Freiburg
Rainer Bromme
Department of Psychology III, University of Münster
Verbalisierung sozioemotionaler Inhalte und der Aufbau von Freundschaften in virtuellen Gemeinschaften
Sonja Utz
Department of Social Psychology, Free University of Amsterdam
New directions of Internet Research
Moses A. Boudourides
Computer Technology Institute and Department of Mathematics, University of Patras

10.30 Die virtuelle Hochschule - an der Klientel vorbei? Ein studierendebezogener Ansatz am Beispiel von Stud.IP
Ralf Stockmann
Institute for Journalism and Communications Studies, University of Göttingen
WEXTOR: A Web experiment generator
Ulf-Dietrich Reips
Christoph Neuhaus
Department of Psychology, University of Zürich
Stereotypenentwicklung in CvK
Kai J. Jonas
Department of Psychology, University of Göttingen
LOGPAT - ein webbasiertes Tool zur Analyse von Navigationsverläufen in Hypertexten
Stephan Noller
humanIT GmbH, St. Augustin
Johannes Naumann
Tobias Richter
Department of Psychology, University of Cologne

11.00 Coffee Break

11.30 Keynote Speech
Tom Postmes

12.15 Lunch Break

13.30 Individualization of distance education through adaptation. Adaptive assessment
Elena M. Osipova
Interdisciplinary Center for Advanced Professional Education, Saint-Petersburg State University
WWW-Surveys: Erhöhung der Bearbeitungsquote durch Frageborgengestaltung
Michael Rager
Martin Weichbold

Institute for Cultural Sociology, University of Salzburg
Wer wir sind und wie wir sind: Anonymität und explizite Normen als Prädiktoren von sozialem Einfluss in CMC
Kai Sassenberg
Department of Psychology, University of Jena
Margarete Boos
Department of Psychology, University of Göttingen
Optimierung von WWW-Umfragen: Three years after
Lorenz Gräf
Globalpark GmbH, Hürth

14.00 Netzgestützte Trainings - the best of both worlds?
Roland Mangold
Department of Psychology III, University of Mannheim
Technique and application of measuring reaction time using Java-Applets: How to improve online marketing research by social cognition-based measures in Web experiments
Jan Eichstaedt
University of the Armed Federal Forces, Hamburg
ComRelax - ein internetbasiertes adaptives Stressbewältigungstraining für Menschen an Büroarbeitsplätzen
Anett Heinicke
Jörg Schumacher

Institute for Applied, Clinical and Health Psychology, University of Leipzig
Offline-rekrutierte Access-Panels als "Königsweg" der panelbasierten Online-Forschung? Erkenntnisgewinne durch das "Dialego-Repräsentativpanel"
Holger Weßels
Matthias Zimmermann

Dialego Online Market Research GmbH, Aachen

14.30 Entwicklung und Evaluation eines Online-E-Mail-Trainings
Anne-Katrin Bauss
Kai J. Jonas
Margarete Boos
Department of Psychology, University of Göttingen
Kai Sassenberg

Department of Social Psychology, University of Jena
Intuitives Wissen über das Pendelgesetz: ein Zeitschätzungsexperiment in Labor und Web
Andrea Frick
Horst Krist
Susanne Huber
Ulf-Dietrich Reips

Department of Psychology, University of Zürich
The Internet Fluency: Instrument Development and Results
Ulla K. Bunz
Communication Studies, University of Kansas
Kontexteffekte bei der Online-Messung computerbezogener Einstellungen
Johannes Naumann
Department of Psychology, University of Cologne

15.00 Coffee Break

15.30 Das experimentalpsycho-logische Praktikum im Labor und WWW
Michael Hildebrandt
Department of Psychology, University of Göttingen
Herbert A. Meyer
Department of Psychology, University of Kassel
Dietmar Janetzko
Institute for Computer Sciences and Society, University of Freiburg
Gratifikation im Online Panel: Ein Experiment zu Art, Höhe und Stückelung eingesetzter Incentives
Anja S. Göritz
Department of Economic and Social Psychology, University of Erlangen-Nuremberg
Electronic Weak Ties in Network Organization
Natalia V. Papakyriazis
Computer Technology Institute, Athens
Moses A. Boudourides
Computer Technology Institute and Department of Mathematics, University of Patras
Modellfreie Erhebungsverfahren im Internet am Beispiel von Cognitive Mapping Studien
Andrea Müller
Kai J. Jonas
Margarete Boos

Department of Psychology, University of Göttingen

16.00 Lehren mit Flash: eine WWW-basierte Lerneinheit zum Web-Experimentieren
Christoph Neuhaus
Esther Kaufmann

Ulf-Dietrich Reips
Department of Psychology, University of Zürich
Die Wirkungsweise unterschiedlicher Incentivierungssysteme auf Rekrutierungserfolg und Stichprobenqualität
Anke Müller-Peters
Imafo GmbH, Bochum
Oliver Kern
University of Cologne
Holger Geissler
psychonomics AG, Cologne
Social network effects as stimuli for active user participation in electronic groups? An empirical test of different theories with the help of academic Internet Discussion Groups
Uwe Matzat
Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology (ICS), Department of Sociology, University of Groningen
The Digitization Center (GDZ) of Göttingen State and University Library: bringing primary (print) resources online
Norbert Lossau
Lower Saxony State and University Library, Göttingen

16.30 Navigations- und Lerneffekte der Linkgestaltung im Web
Wolfgang Schweiger
Department for Journalism and Media Research, University of Zürich
Pros and cons of between- versus within-factorial designs in Web experiments
Michael H. Birnbaum
Department of Psychology, California State University, Fullerton
Ulf-Dietrich Reips
Department of Psychology, University of Zürich
New Media and the Post-Human Self: An alternative account of the relationship of technology to the individual in the self encountered in interpersonal communications using new media
Marcus Leaning
Department of Media Arts, University of Luton
Suche im Internet hoffnungslos? Konzepte zur Erschliessung fachrelevanter wissenschaftlicher Internet-Angebote
Heike Neuroth
Lower Saxony State and University Library, Göttingen

17.00 Final Discussion

18.00 End of GOR 2001
D.G.O.F. Home
GOR
Aktuelles
GIR-L


  GOR 2001
  Call for papers
  > Program
  Accommodation
  Contributors
  Registration
  Travel tips
  Sponsors